Hej!
Jag skall spackla en yttervägg som är under mark, dvs källarvägg.
Vilket spackel skall jag använda mig av?
Det skall väl kunna "andas".
Eller går det med vilket spackel som helst?
 
Ingen som vet?
 
Använd ett cementbundet väggspackel.
 
Tack! :)

Dvs, då är det ett spackel som är i "påse" dvs, man får blanda till själv?

Kan jag använda detta? Eller har du andra förslag? (gärna) :)

Kiilto Ab
 
Precis, spackel i pulverform.

Det där går alldeles utmärkt, men det finns massor med andra spackel som är precis lika bra. Åk till närmaste byggvaruhus och kika där. Se till att det är cementbundet och går att applicera från noll (det vill säga max kornstorlek 0,5 mm om du nu vill kunna dra det så tunt) till så tjockt som du vill lägga, om du inte vill spackla i flera omgångar förstås. Kiilton exempelvis klarar per omgång tydligen 0-30 mm vid partiell spackling eller 0-5 mm om man spacklar stora ytor.
 
Hej igen! Å tack igen.....

Jag har frågat runt lite, det var en som sa, använd sandspackel!
Du säger cementbundet....hmmm, alla säger olika saker, vad skall jag välja??

Tack på förhand
 
Du ska inte använda sandspackel. Det är det vanliga torkande spacklet, som består av lim och ballast. Det är fuktkänsligt på grund av sitt innehåll av organiskt material, och så även våtrumsspacklet, fast i mindre utsträckning. Cementspacklet är fuktokänsligt.
 
Ok! Då är jag med på noterna!

Jag bockar å bugar än en gång! :)
 
Hej igen..... ;)

Är det "lätt" att spackla med "bruk" som man blandat till själv? Vanligt spackel är ju en go massa som är lätt att jobba med, gäller detta även det man blandar till själv?
Jag hittade oxo ett bruk hos Startsida som är cement-sand baserat, är detta oxo ok?
Lagningsmassa Fin
Tack på förhand igen..... :)
 
Jag har ingen aning om vad du pratar om för bruk. Murbruk eller vanligt putsbruk är inte särskilt plastiskt, om det är det du menar.

Produkten du länkar till fungerar bra till din källarvägg.

Edit: Är det de cementbaserade lagningsmassorna/spacklen du syftar på med "bruk"? I så fall, ja, de är i regel mer eller mindre lika lättjobbade som sandspackel.
 
Hej igen!
Sorry att jag var lite otydlig där, med "bruk" menar jag naturligtvis med de cementbaserade.
Så de är lika att arbeta med, ok. Jag har aldrig jobbat med sånt förut, så jag trodde det var likadant som mur&putsbruk typ.....

Ok, då kör jag på med combimixen, blir en tur till bauhaus igen.... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.