Håller på att klura ut hur jag skall få bort all färg ifrån väggarna i mitt badrum innan tätskikt och kakling, men vad skall jag använda för spackel efter att jag lyckats få bort all färg? I resten av lägenheten använder jag byggmax "lättspackel grov", måste det till något speciellt eller kan jag använda detta även här?
 
det ska vara ett cementbundet spackel, inte som det du har använt
 
Tackar! Precis vad jag ville veta! Rekommenderas något speciellt?
 
Jag brukar använda Ardex R1 det torkar riktigt snabbt
 
Har letat runt rejält nu och inte hittat något vettigt alternativ till R1, anledningen till att jag tvekade på R1 var att det skulle krävas Primer till den vilken skulle kosta 810kr för 5kg, är det krav på att jag måste ha ett cementbaserat spackel eller skulle ett vanligt våtrumsspackel fungera, typ "Sadolin sandspackel våtrum", går iofs inte att lägga i skikt tjockare än 5mm men det har en torktid på 4 timmar så det borde gå rätt fort att lägga två lager där det behövs?

Förklara gärna mer om vad som är brukligt i min situation :)
 
Du behöver generell inte spackla under folie men kolla med tillverkare av folien.
 
nja behöver du verkligen primer till den? visserligen står det gipsunderlag men det är nog ren gips dom syftar på....
annars så blandar du fix och drar i skarvarna, torkar lite segare men du har kanske inte så bråttom
 
Torktid för fix
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Enligt plattsättaren (na) får ej sandbaserat spackel användas då det käkar upp tätskiktet. Dvs våtrumsspackel får endast användas om du ska montera våtrumstapeter och inte kakel/klinker.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
jJoakim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.