Har försökt skapa mig en uppfattning när jag skall välja grov medel och fin spackel. De flesta beskrivningar skriver ganska brett. Traditionellt har jag alltid använt medel till allt. men jag upplever att det sjunker in rätt mycket i skarvarna, och kanske blir på gränsen om man skall måla slätt. Sen har jag så mycket ytor denna gång så det gör inget att jag köper flera sorter.

Så lite råd från er som vet bättre:worried:
Mina grundförutsättningar. Jag skall spackla alla väggar och golv i nytillbyggnad 80m2, så ca 220m2 yta. Då jag tidigt insåg mina begränsningar vad gäller att spackla remsa, så har jag för limmat alla pappersremsor, skarvar tvärskarvar, hörn och anslutning vägg/tak (Jösses vad tid det tagit, förstår att en målare vinner mycket tid som spacklar in).

Taket skall jag sprutmåla direkt på de färdig spacklade skivorna. Förhoppningsvis utan att efterdra, så kan bli väldigt slätt.

Väggarna kommer jag sätta förgrundad microlitväv, och sen sprutmåla. Även här är förhoppningen att vi lyckas tillräckligt ra för att inte efterdrag med roller.

Då till frågan, SPACKLING.
Jag tänker:

TAK
Grovspackel första lagret i alla Försänkningar och ev utfyllnader. Därefter medium till tills allt är slätt/uppbyggt, i skarvar med ett avslutande lager finspackel.

Tvärskarvar, samt utspackling i tak/vägg anslutningar enbart finspackel. Eller kan det vara klokt både ekonomiskt och fyllnadsmässigt att ta första varvet medium??

VÄGGAR
Grovspackel första lagret i alla Försänkningar och ev utfyllnader. Därefter medium. Ser inget behova v finspackel då vi kommer sätta Microlit.

HÖRN
Jag använder aquabead hörnprofiler. Skall jag börja med Grov, och sen medel. eller är bara medel bättre. Tänker på är det skillnad i vidhäftning etc...


Tänker jag rätt, eller skall tex grovspackel inte användas alls etc..?
 
Använder medium till allt. Gäller att man hittar ett spackel man tycker är bra. En del spackel sjunker ihop mer vid torkning än andra.

Efter att testat mig fram kör jag på alcros handspackel plus nu och tycker det är riktigt bra.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Jag använder skarvspackel. Smidigare konsistens som är lättare att jobba med och spacklet innehåller mera ”klister” läste jag någonstans. Tre omgångar och en slipning brukar ge bra resultat.

Tex,
En hink med Nordsjö Professional Rems & Skarv skarvspackel för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Jag använder skarvspackel. Smidigare konsistens som är lättare att jobba med och spacklet innehåller mera ”klister” läste jag någonstans. Tre omgångar och en slipning brukar ge bra resultat.

Tex,
[bild]
Vad jag förstått så skall man väl framför allt nyttja det när man sätter remsorna. Jag har fegat ur här och för limmat remsorna.
Undrar om jag vinner något på ett sådant relativt dyrt spackel, när jag inte skall lägga i remsor.
 
Jag kör alla lager med detta. Konsistensen gör den så mycket mer lättjobbad vilket resulterar i mycket mindre jobb på slipningen. Bara det är värt att betala mer för. Sett på totalen på en renovering, hur mycket är egentligen för spackel, liten del skulle jag säga? Att lägga på lite mer på det och minska det jobbiga arbetet var inte ett svårt val för mig i alla fall :)
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Finspackel behövs sällan, funkar iofs bra mot tunnare kanter som exempelvis tapetskarvar. Det som är skillnaden är grovleken på sand i spacklet, alltså om du har större sandkorn kommer du per automatik ta bort för mycket spackel då det inte vill ligga kvar mot tunnare kanter och dylikt. Grovspackel funkar oftast men var försiktig vid slipning så att du inte slipar bort för mycket och det är bra med lite finare papper.

Tumregel är att medium är bra till det mesta, framförallt nästan ett måste som sista lager vid nygips. Funkar helt ok att sätta pappremsa i också, men jag rekommenderar ändå skivspackel till första svängen med remsan då den är lite starkare och du minskar risken lite för blåsor.

Att spackel sjunker beror helt enkelt på att det är mycket vatten som dunstar bort, en van målare spacklar ofta upp det lite tjockare i mitten över skarven och kanterna trycks ner så tunt så möjligt, det är spackelkanterna som är jobbiga att slipa.

Med vänlig hälsning, yrkesmålaren
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Medel till allt !
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
P Potatistryne skrev:
Finspackel behövs sällan, funkar iofs bra mot tunnare kanter som exempelvis tapetskarvar. Det som är skillnaden är grovleken på sand i spacklet, alltså om du har större sandkorn kommer du per automatik ta bort för mycket spackel då det inte vill ligga kvar mot tunnare kanter och dylikt. Grovspackel funkar oftast men var försiktig vid slipning så att du inte slipar bort för mycket och det är bra med lite finare papper.

Tumregel är att medium är bra till det mesta, framförallt nästan ett måste som sista lager vid nygips. Funkar helt ok att sätta pappremsa i också, men jag rekommenderar ändå skivspackel till första svängen med remsan då den är lite starkare och du minskar risken lite för blåsor.

Att spackel sjunker beror helt enkelt på att det är mycket vatten som dunstar bort, en van målare spacklar ofta upp det lite tjockare i mitten över skarven och kanterna trycks ner så tunt så möjligt, det är spackelkanterna som är jobbiga att slipa.

Med vänlig hälsning, yrkesmålaren
Tack. Jag har dock limmat alla pappersremsor. Då jag misslyckats med att spackla in tidigare.
Har en full spann grov hemma, som jag nog kör på första varvet försänkningar, så går jag över på medel efter det.
 
P Potatistryne skrev:
Finspackel behövs sällan, funkar iofs bra mot tunnare kanter som exempelvis tapetskarvar. Det som är skillnaden är grovleken på sand i spacklet, alltså om du har större sandkorn kommer du per automatik ta bort för mycket spackel då det inte vill ligga kvar mot tunnare kanter och dylikt. Grovspackel funkar oftast men var försiktig vid slipning så att du inte slipar bort för mycket och det är bra med lite finare papper.

Tumregel är att medium är bra till det mesta, framförallt nästan ett måste som sista lager vid nygips. Funkar helt ok att sätta pappremsa i också, men jag rekommenderar ändå skivspackel till första svängen med remsan då den är lite starkare och du minskar risken lite för blåsor.

Att spackel sjunker beror helt enkelt på att det är mycket vatten som dunstar bort, en van målare spacklar ofta upp det lite tjockare i mitten över skarven och kanterna trycks ner så tunt så möjligt, det är spackelkanterna som är jobbiga att slipa.

Med vänlig hälsning, yrkesmålaren
En följdfråga ang att du skriver att skivspacklet är starkare. Gör det att man kanske skall kosta på sig skivspackel till första varvet trots att remsorna är limmade. elelr är Grovsapckel bra här??? Har ingen uppfattning om grov spacklet är starkare eller mindre starkt än tex medel spackel..

Nu kommer jag dock även sätta microlit (Easy up) på väggarna så här kanske det spelar mindre roll. Taket däremot kommer jag inte väva.
 
M mojjen skrev:
En följdfråga ang att du skriver att skivspacklet är starkare. Gör det att man kanske skall kosta på sig skivspackel till första varvet trots att remsorna är limmade. elelr är Grovsapckel bra här??? Har ingen uppfattning om grov spacklet är starkare eller mindre starkt än tex medel spackel..

Nu kommer jag dock även sätta microlit (Easy up) på väggarna så här kanske det spelar mindre roll. Taket däremot kommer jag inte väva.
varför microlit väv på ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
varför microlit väv på ?
Har fått för mig att det ger en bra yta, och armerar för ev framtida sprickor..

Har satt det i övriga huset, och aldrig sett en spricka..
 
M mojjen skrev:
Har fått för mig att det ger en bra yta, och armerar för ev framtida sprickor..

Har satt det i övriga huset, och aldrig sett en spricka..
du sätter ju pappremsa för sprickor. Microlit ger ju en yta och används för att dölja ojämnheter.
 

Bästa svaret

Har du limmat remsorna så kör utan skivspackel. Mikrolit blir en extra försäkring mot sprickor, ska ju dock inte behövas om allt annat gått rätt till. Men det är aldrig dåligt med mikrolit.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
du sätter ju pappremsa för sprickor. Microlit ger ju en yta och används för att dölja ojämnheter.
Viktor.J Viktor.J skrev:
du sätter ju pappremsa för sprickor. Microlit ger ju en yta och används för att dölja ojämnheter.
Jag syftar på förgrundand fiberduk är en armeringsduk. (Jag använder Boråstapet Easy-up Fiberduk).
Den skall inte förväxlas med renoveringsduk etc. Den döljer ingenting. Missar men en skruvskalle så kommer den synas direkt. Så underarbetet är lika viktigt som utan.
Men den gör väggen betydligt starkare för skador och slag. samt om det ändå uppstår sprickor. Det kan det göra längre fram även med remsor, när huset rör sig. Nära dörrar, fönster etc.
Sen är min erfarenhet att målningsresultatet blir bättre och jämnare. en dyr och rätt tidskrävande lyx, men jag har satt alla väggar med det. Pappa har inte gjort det någonstans. Där finns det små sprickor lite varstans efter några år. hos mig finns garanterat också lite småsprickor, men dom syns inte under duken. Den ersätter grundningen, så man får tillbaka lite på den..
 
M mojjen skrev:
Jag syftar på förgrundand fiberduk är en armeringsduk. (Jag använder Boråstapet Easy-up Fiberduk).
Den skall inte förväxlas med renoveringsduk etc. Den döljer ingenting. Missar men en skruvskalle så kommer den synas direkt. Så underarbetet är lika viktigt som utan.
Men den gör väggen betydligt starkare för skador och slag. samt om det ändå uppstår sprickor. Det kan det göra längre fram även med remsor, när huset rör sig. Nära dörrar, fönster etc.
Sen är min erfarenhet att målningsresultatet blir bättre och jämnare. en dyr och rätt tidskrävande lyx, men jag har satt alla väggar med det. Pappa har inte gjort det någonstans. Där finns det små sprickor lite varstans efter några år. hos mig finns garanterat också lite småsprickor, men dom syns inte under duken. Den ersätter grundningen, så man får tillbaka lite på den..
Ok, trodde det var renoveringstapet du menade. Det känndes lite tråkigt att sätta upp när du gjort så fint med väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.