Vi har slitit ut det gamla golvet och ska nu lägga nytt.

Ytan är i stort sett slät men vi har några små och lokala gropar. Givetvis vill vi ej flytspackla pga enbart detta.

Vilket spackel använder man till att laga dessa gropar? Det måste ju bli hårt så att inte golvet sjunker ner om man går med stilettklackar på golvet sedan ;)
20151112_150817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken typ av ytbeläggning skall monteras?

Risken som kan finnas är att du fyller sprickorna med lämpligt material som sedan lossnar och gör sprickor eller gropar i nya golvet.
 
  • Gilla
Nilsgustav
  • Laddar…
vi ska lägga foam + ett laminat eller vinylklick.
 
plan-g skrev:
vi ska lägga foam + ett laminat eller vinylklick.
Lägger du laminat spelar sprickan ingen som helst roll, Vinylclick ställer kanske större krav på undergolvet.

Man brukar ange golvets planhet +-2mm/m om jag minns rätt.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
ullet
Jag använde husfix när jag lagade liknande gropar i betonggolvet hos mig - sprickan hade jag nog lämnat dock. Husfix är dock väldigt jobbigt att slipa, så det är bra att vara noga med att få det rätt jämt redan vid spacklingen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag brukar spackla/justera med detta: http://www.bauhaus.se/final-finish-finspackel-830-4-5kg.html
Fördelen är att du kan dra ut det till 0mm mot bef. yta samt att det går att skrapa med stålspackel när satt sig lite om man inte fått det jämnt och fint på första försöket.

Edit: Glöm inte primer!
 
  • Gilla
Keos_Bygg
  • Laddar…
APR APR skrev:
Jag brukar spackla/justera med detta: [länk]
Fördelen är att du kan dra ut det till 0mm mot bef. yta samt att det går att skrapa med stålspackel när satt sig lite om man inte fått det jämnt och fint på första försöket.

Edit: Glöm inte primer!
Ska själv laga sprickor och gropar i garagegolvet. Skall sedan slipa och måla med epoxifärg. Hade du rekommenderat denna produkt för att måla över med epoxi?
 
Behöver man ens spackla så små skador när man lägger golv på?
 
W Willewonka skrev:
Behöver man ens spackla så små skador när man lägger golv på?
Jag använde hagmans epoxispackel. Var lättarbetat med styv spackelspade.
Har du sprickor så syns det väldigt tydligt om man ej spacklar dessa även dom minsta sprickorna syns.
 
APR APR skrev:
Jag brukar spackla/justera med detta: [länk]
Fördelen är att du kan dra ut det till 0mm mot bef. yta samt att det går att skrapa med stålspackel när satt sig lite om man inte fått det jämnt och fint på första försöket.

Edit: Glöm inte primer!
Tack för tipset!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.