Vi behöver sätta solskydd för att slippa bli bländade samt få bort värmen i vårt vardagsrum/kök.

Vad skulle ni rekommendera? Markiser eller lameller eller något annat?

Lite risk för dubbelpost här eftersom jag nyss ställde frågan var jag köper motordriven markis billigast. Men det är ju ändå två olika frågor...

Vitmodern husfasad med stora fönster och en nybyggd trätrall, möjlig plats för solskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med markiser så tänker jag isf att man monterar det imellan golvfönstrena och dom sneda partierna. Där fönsterplåten sitter. Sedan får vi ha något annat i dom sneda partierna, tex plissegardiner eller liknande.
 
Redigerat:
Alltid klurigt med sneda fönster. Har ni funderat på solfilm?
 
Ja det har vi, skulle kunna vara ett alternativ till den övre halvan. Men tror inte jag vill ha det på hela partierna...

Men vi hade nog velat ha något som går att dra för också oavsett. Typ plissegardiner...

Men till den undre halvan, dom höga golvfönstrena. Hade ni valt markiser eller lameller eller plissegardiner till dessa?
 
Ska du få bort en del av solvärmen är det utvändig solavskärmning som är klart bäst.
Så markiser, eller solfilm som du kompletterar med något invändigt för att ta bort solljuset dom gånger du vill det.

Sätter du solfilm tycker jag du ska sätta det på alla fönster (i samma rum) det ser bäst ut.

Solfilm tror jag man kan få för 2000-3000 kr/m2 monterat, men jag vet bara en person som köpt det. Pris kan säkert variera en hel del över landet.
 
När det gäller solavskärmning så rangordnar jag dem enlig följande i effektivitet/ekonomi:
1 utvändig solavskärmning
2 solskyddsfilm
3 invändig solavskärmning
4 aktiv kylning

Jag har liknande problem som du med sneda fönster. Jag ska köpa lamellgardiner som kommer att gå från golv till tak på insidan då jag inte tycker att det passar med markiser på den delen av vårt hus.

Det finns vertikala markiser att köpa att sätta på utsidan, kanske är det något för dig? Tyvärr är de jag har hittat relativt dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.