Jag håller på att begära offerter för att anlägga grusad uppfart. Jag vill ha en stabil uppfart som ska gå att cykla och göra enklare bilmek på (typ byta hjul). Vill alltså inte ha singel som man pulsar runt i. Kan man ha stenmjöl som slitlager? Eller ska man ta väggrus? Andra alternativ?

Sidofråga: hur besvärligt är det att gräva ut 100kvm själv med hyrd minigrävare? För att få ner kostnaden. Har aldrig hanterat grävmaskin förut. Gissar att det är bortforslingen som är mest krävande?
 
Marojo Marojo skrev:
Jag håller på att begära offerter för att anlägga grusad uppfart. Jag vill ha en stabil uppfart som ska gå att cykla och göra enklare bilmek på (typ byta hjul). Vill alltså inte ha singel som man pulsar runt i. Kan man ha stenmjöl som slitlager? Eller ska man ta väggrus? Andra alternativ?

Sidofråga: hur besvärligt är det att gräva ut 100kvm själv med hyrd minigrävare? För att få ner kostnaden. Har aldrig hanterat grävmaskin förut. Gissar att det är bortforslingen som är mest krävande?
Stenmjöl blir väldigt mycket gegga när det blir blött. Jag hade lagt 0-18. 100 kvm löser du med skottkärra och skyffel :) vill man göra det lite lättare är det bättre att hyra en minilastare och portionerna ut små högar med.
Grannen och jag grusade upp 100m 3.5m bred väg förra året, han körde minilastare och jag rakade ut det hela på 2 timmar. La sedan en lastpall upp och ner och drog den fram och tillbaka med åkgräsklipparen ett par gånger så att det blev jämnt. Kastade på lite vägsalt och lät det packas av bilarna.

Ska du även gräva ur kanske det är läge att hyra grävmaskin istället? Fundera även på hur du Ska lasta och köra iväg det som du gräver upp.
 
Har du möjlighet att använda massorna på tomten? Annars finns det fördelar med att lägga ut uppdraget. En bra maskinist gräver förvånansvärt snabbt och lastbilen som kör bort massorna kan samtidigt hämta bärlager.

Hos mig grävde och transporterade de 50 m2 på en dag, inklusive utläggning av bärlager. Ångrade inte en sekund, även när fakturan kom.

/Erik
 
Stenmjöl går utmärkt. Jag gjorde om min gårdsplan på 400kvm för fem år sedan. Schaktade av och drog på en decimeter 0-40. Slog detta med 500kg padda och sen fem centimeter stenmjöl 0-8 på det som också slogs med samma padda.

Jag kör med en viktad pall bakom gräsklipparen några gånger per sommar och räfsar ytan lätt med en plasträfsa när jag vill ha det fint. Detta gör att jag får ett tunt ytskikt med sten som ser trevligt ut. Jag har ren grus i backen så vattnet tränger undan. Men kan du bara få lite fall på ytan så ska det gå bra.
 
Väggrus känns bäst av de föreslagna alternativen. Alternativt kan man förstås stensätta eller rent av asfaltera uppfarten, men det är förstås avsevärt dyrare.
 
Även jag har stenmjöl 0-8 uppepå 0-40.
Oerhört stadig yta. Lättrullat .
Jag har mosand under och har lagt för tunna lager så 0-40 tittar fram lite här o där efter 10-12 år men när det ska renoveras så blir det tveklöst påfyllt med stenmjöl.
Jag trodde att stenmjöl i princip endast innehöll nollfraktion men så är det alltså inte.
Det blir inte någonsin lervälling av ytan här trots riktigt häftigt regn.
 
Liten uppdatering. Tycker själv det är tråkigt med trådar där man inte får veta "slutet" så jag får väl föregå med gott exempel.

Anlitade en väldigt lokal firma som grävde ut 100m2 ca 20cm. Forslade bort grässvålen men lämnade jorden (mycket tunt jordlager, inte konstigt att gräsmattan växte dåligt just där). Därefter 0-18 på befintligt bärlager som paddades. Gick på en dag. Total kostnad inkl moms 12000. Hade enligt mina beräkningar inte blivit billigare om jag hade köpt materialet och gjort arbetet själv med hyrd grävmaskin. Supernöjd.
 
Marojo Marojo skrev:
Liten uppdatering. Tycker själv det är tråkigt med trådar där man inte får veta "slutet" så jag får väl föregå med gott exempel.

Anlitade en väldigt lokal firma som grävde ut 100m2 ca 20cm. Forslade bort grässvålen men lämnade jorden (mycket tunt jordlager, inte konstigt att gräsmattan växte dåligt just där). Därefter 0-18 på befintligt bärlager som paddades. Gick på en dag. Total kostnad inkl moms 12000. Hade enligt mina beräkningar inte blivit billigare om jag hade köpt materialet och gjort arbetet själv med hyrd grävmaskin. Supernöjd.
Hade du jord ovanpå bärlager redan eller la dom nytt bärlager på jord?
 
P Prodigys skrev:
Hade du jord ovanpå bärlager redan eller la dom nytt bärlager på jord?
Med reservation för att jag använder fel termer: ursprunglig yta var gräs, tunt lager jord och under detta någon slags grus (det som jag kallar befintligt bärlager). Gräs och jord togs bort. Ovanpå gamla gruset lades 0-18. Vid behov skulle de komplettera med mer bärlager och i så fall debitera extra, men det gjorde de inte. Så jag antar att det som fanns var tillräckligt.
 
Marojo Marojo skrev:
Med reservation för att jag använder fel termer: ursprunglig yta var gräs, tunt lager jord och under detta någon slags grus (det som jag kallar befintligt bärlager). Gräs och jord togs bort. Ovanpå gamla gruset lades 0-18. Vid behov skulle de komplettera med mer bärlager och i så fall debitera extra, men det gjorde de inte. Så jag antar att det som fanns var tillräckligt.
20cm 0-18 känns spontant lite snålt om det bara var grus under, hjulspår lär uppstå. Var det riktigt bärlager av grövre typ så kommer det nog hålla bra.
 
Jag var inte hemma vid själva grävningen,så vet inte hur grovt det var exakt. Men jag litar på att firman vet vad de sysslar med. Innan uppfarten gjordes körde jag på gräsmattan och det blev endast ganska måttliga spår då.
 
Bärlager brukar normalt bestå av grövre fraktioner, som tex 0-45 eller liknande (har man riktigt dåliga förhållanden så kan ett förstärkningslager typ 0-90 behövas).
Sen kommer slitlagret som normalt är 0-18 idag på ca 10cm.
Dina anläggare har säkert koll, men det låter udda att lägga slitlager direkt på backen.

Vi gjorde nyss en 40m lång uppfart, grävde ur 50cm, la rivningsmassor i botten, sen 0-45 ca 25-30cm och slutligen 10cm 0-18. Blev några lastbilslass, men sten är billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.