Hej!

Jag är ny här. Jag har försökt att hitta likadan fråga som vi nu har, men hittar bara trådar från flera år tillbaka. Jag resonerar så här att tekniken har utvecklats och ställer därför en fråga om bergvärme kontra luft/vattenvärmepump. Vilket alternativ är bäst?

I vårt fall är det en 1-plansvilla på ca 180 kvm, belägen i Stockholm. Vi har idag en kombipanna - olja/el och har sedan vi flyttat in värmt huset med olja under vinterhalvåret men nu är tanken tömd och vi kör med el fram tills vi byter värmesystemet (snarast möjligt och i samband med renovering av vårt garage som ska bli halva tvättstuga och halva ett rum). Vi har sagt att vi ska ha luft/vattenvärmepump och vi har redan vattenburna radiatorer i huset men flera i vår omgivning menar att det är bättre med bergvärme. Vad säger ni? Vilka är för- och nackdelarna mellan dessa två värmesystem i dagsläget?
 
Då ni behöver mest värme så ger en luft minst värme.

Protte
 
Jag är själv i samma sits - Systemet måste bytas.
Kikat runt lite och pratat med bekanta och grannar samt två olika VVS firmor som jag jobbar löpande med på byggen.
Svaren är ganska enhälliga - Bergvärme.

Tittar man dessutom på prislapparna så skiljer det inte så mycket så att man går i taket.
En granne satte in en CTC Luft/Vatten till en kostnad av 90.000 installerad och klart, efter ROT. Han är supernöjd för övrigt.
En annan granne ett par kvarter bort satte in en Thermia Bergvärme med 180m hål till en kostnad av 120.000 installerad och klart, efter ROT. Båda husen i två plan på ca 130-150kvm. Supernöjd även där.

Skulle själv helst sätta in Bergvärme, mitt problem är bara att om jag borrar så hindrar jag någon av mina grannar att göra samma då buffertzonen går in på deras mark (Små tomter här i huvudstaden..) Fördelen är att de båda kör numer luft/vatten. En annan fördel är att där jag vill ha hålet är det bara ca 50cm ned till berg.

Har redan en Luft/Luft som kommer att få vara kvar som backup, att hänga ett till aggregat under altanen skulle fungera och installationen är enklare och går snabbare. Men jag är ändå liiite kluven. Vill ha Bergvärme men gillar enkelheten i Luft/Vatten.
 
Eftersom ni har haft olja så är säkert framledningsgemperaturen rätt hög, ej optimalt med värmepump men man kan sätta in större element alt fläktkonvektorer, eller bäst golvvärme:)

Kom ihhåg att ta med det i beräkningarna:)
 
thestrut skrev:
Eftersom ni har haft olja så är säkert framledningsgemperaturen rätt hög, ej optimalt med värmepump men man kan sätta in större element alt fläktkonvektorer, eller bäst golvvärme:)

Kom ihhåg att ta med det i beräkningarna:)
Allt eftersom mina renoveringar fortlöper så blir det golvvärme, just nu i 40% av källaren (Till en början, går ju alltid att bila upp mer) Samt hall uppe och toalett är redan klart med slang dragen.
Nya, och fler radiatorer i övriga källaren kommer.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Litet tips: Om ni väljer att köra med en CTCs luft/vatten välj en Polar edition isf. De kan köras ner till -20 ist för -15 (deras standard) Det kostar typ 3-5000kr extra men det sparas snabbt in då elpatronen inte behöver användas lika mkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.