Robot Märke

  • Husqvarna

    29 Röster 41,4%
  • Zucchetti

    9 Röster 12,9%
  • Sabo

    0 Röster 0,0%
  • Worx

    17 Röster 24,3%
  • Al-Ko

    0 Röster 0,0%
  • Bosch

    12 Röster 17,1%
  • Annat(Skriv gärna vad i komments)

    3 Röster 4,3%
  • Antal röster
    70
Tjenare, funderar starkt på en robot som gör den tråkiga sysslan vilket är gräsklippning.
Tänkte göra en omröstning om viken som är den vanligaste klippare här på forumet.

Skriv gärna vad ni tycker om klipparen och varför ni valde den.

Edit: Skriv gärna vilken maskin det handlar om. =)

Edit: Zucchetti har tydligen fingrarna i många spel på marknaden, men rösta på Zucchetti om det är någon av dem. Man får helt enkelt räkna ihop stiga och Zucchetti raden.

/Otjena
 
Redigerat:
6
Zucchetti är ju tillverkaren till Wiper, Ambrogio och Stiga. Kanske ska ändra i alternativrutan?
 
Det har du rätt i, hade lite dålig koll, men det är väl bara att rösta på Zucchetti då så får man in alla i samma. Hittar inget smidigt sätt att redigera omröstningen.
 
6
Otjena skrev:
Det har du rätt i, hade lite dålig koll, men det är väl bara att rösta på Zucchetti då så får man in alla i samma. Hittar inget smidigt sätt att redigera omröstningen.
Blir ju fel då i och med att Stiga står med som alternativ. Kolla med en moderator om dom kan hjälpa dig med att redigera.
 
Köpte en AM 230 av lite olika skäl.

1. Den har funnits längst och är därmed mest beprövad. Övriga märken är relativt nya eller ovanliga i jämförelse.
2. Vår trädgård är smått komplicerade så jag ville ha 2 guideslingor.
3. I förhållande till hur många som sålts verkar det vara relativt lite problem jämfört med andra tillverkare.
4. Det är andra generationen av robotklippare från HQ. Vilket borde betyda att de flesta barnsjukdomar/konstruktionsmissarna borde vara borta.
5. Den är tystare än många konkurrenter.
6. säkerheten för barn och djur. Knivarna sitter ganska långt in från skalets kant.
7. Ett väl etablerat återförsäljarnät, vilket innebär bra support vid eventuella problem.

Kommer säkert få kommentarer på att andra märken både uppfyller dessa krav och överträffar HQ på flera punkter.
Men när jag personligen vägde samman allt så blev valet ganska självklart för mig.
Jag sneglade länge på Landroid, som i mitt tycke verkar vara väldigt bra. Men förutom på priset kunde de enligt mig bara hävda sig på punkt 5 och 6.

Jag har bara haft min klippare i drygt 2 månader. Men hittills är jag supernöjd, klipparen överträffar mina högt ställda förväntningar. =)
 
  • Gilla
Otjena
  • Laddar…
Jag valde en Robomow RM510 pga den riktiga kniven eftersom vi har massa fallfrukt och grenar och skit liggande på gräsmattan. Lite högre ljudnivå än HQ men har en helt annan batterikapacitet, klipper hela mattan en gång per dag, ca 4tim kör den hos mig. Bra för att den alltid står parkerad när kidsen kommit hem från dagis. Jag är nöjd men har inte ägt någon annan tidigare.
 
Nu är stiga borta från alternativen, Zucchetti har även gjort dem så välj det om du har en stiga. Kul att höra vad folk tycker om sina olika klippare!

/Otjena
 
Har länge tittat på HQ AM220 och var nära att slå till tidigt i våras när Landroid dök upp. Visserligen har jag hyffsat stor tomt (1350 kvm= men inte alltför komplicerad så de finesser HQ kan erbjuda utöver det som LR klarar är inte nödvändiga för mig. Nu har min Robban klippt i snart tre månader med utmärkt resultat så jag är helnöjd och har 9000 kr "över" till annat vilket inte gör ont alls.
 
peternicklas
Mckie skrev:
Köpte en AM 230 av lite olika skäl.

1. Den har funnits längst och är därmed mest beprövad. Övriga märken är relativt nya eller ovanliga i jämförelse.
2. Vår trädgård är smått komplicerade så jag ville ha 2 guideslingor.
3. I förhållande till hur många som sålts verkar det vara relativt lite problem jämfört med andra tillverkare.
4. Det är andra generationen av robotklippare från HQ. Vilket borde betyda att de flesta barnsjukdomar/konstruktionsmissarna borde vara borta.
5. Den är tystare än många konkurrenter.
6. säkerheten för barn och djur. Knivarna sitter ganska långt in från skalets kant.
7. Ett väl etablerat återförsäljarnät, vilket innebär bra support vid eventuella problem.

Kommer säkert få kommentarer på att andra märken både uppfyller dessa krav och överträffar HQ på flera punkter.
Men när jag personligen vägde samman allt så blev valet ganska självklart för mig.
Jag sneglade länge på Landroid, som i mitt tycke verkar vara väldigt bra. Men förutom på priset kunde de enligt mig bara hävda sig på punkt 5 och 6.

Jag har bara haft min klippare i drygt 2 månader. Men hittills är jag supernöjd, klipparen överträffar mina högt ställda förväntningar. =)
Jo visst har HQ hållit på ett bra tag. Notera dock att ett flertal av de andra märkena kommer från Italien. Landroid är utvecklad i Italien och de har haft robotteknik länge. Det är bara i Sverige som de är nya. Mycket beroende på HQs höga pris. Tror inte de övriga märkena har mer problem än HQ. De kan vara lite mer känsliga att "köra" in då de följer slinga "hem". Min Landroid är inne på sin 9:nde vecka och funkar helt utan störningar som är orsakade av den själv.
 
Börjar bli en intressant tråd, tack för alla inlägg=)
 
Köpte en HQ 220 i början på säsongen och den har fungerat felfritt utom mina tabbar och snålheten från HQ att inte skicka med mera märlor så den lyckades klippa slingan. Annars bara går och går den.
Valde HQ för att de har längst erfarenhet och är tystast och klipper bäst med sina knivar. Har en gräsmatta på 1600 kvm.
 
Hoppas att det kommer att finnas en Bosch indigo 30 till våren på marknaden.
 
Enligt mina Järnia källor så skall det komma en för 500m2 och en för 2000m2 nästa år, men så försenade som de är nu så verkar det mindre troligt. De måste ha ganska ordentliga problem om de skjuter på allt dessa veckor, Bosch brukar aldrig misslyckas att leverera=/
 
peternicklas
Har varit på sälj utbildning med Bosch angående klipparen, och inte ens då visade dem den fungerande utan hade bara med sig ett skal som alla de andra man ser i butikerna. Verkar lite skumt, dock räcker bosch namnet för att sälja en del i god tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.