Hej!

Jag har tänkt göra ett tillbygge på min sommarfastighet. Först är jag väldigt intresserad av att rita upp hela bygget, samt det befintliga i ett program som kan ge mig följande:

Jag vill kunna modellera alla plank, brädor, plintar, fönster, gipskivor osv .osv. på egen hand för att sedan lägga dem i någon slags "katalog" eller liknande.

Ifrån denna katalog, eller vad vi ska kalla det, vill jag kunna ta mina delar, och montera ihop huset från grunden och upp, i 3d. Jag vill ha möjlighet att använda ett flertal olika lager, för att kunna se huset te.x endast uppreglat, eller utan tak, bjälklag, eller vad jag nu vill se.

Utav detta vill jag kunna skriva ut 2d ritningar på fasad & dyl. Samt kunna få en översikt över hur mycket matriel som går åt. osv. osv.
Jag inser att man förmodligen inte ritar hus på detta vis. Men jag vill, mest för att jag är intresserad av själva 3d-bygget. Och tycker att det vore enormt roligt. Att man kan beräkna matrielåtgång, med mera, på enklare sätt är jag helt medveten om.

Via jobbet har jag tillgång ett flertal program bl.a Inventor och solidworks, med flera. Men jag antar att dessa för det mesta används inom.... mekaniska byggen, och inte träkonstruktioner?


Vilket program gör bäst det som jag beskrivit, utan hänsyn till svårighetsgrad eller pris?
Det blir ett senare problem.

Mvh
Kristian.


Edit: Jag har sökt, men kommer inte fram till något svar. Därav detta inlägg.
 
Kör Inventor eller Solid båda är mer än tillräckligt kompetenta för att klara det du vill. Gör för övrgt just det samma i Inventor. Speciellt funktionerna med att lägga delar i "katalog" som du säger är något som billigare program modell sketchup inte klarar, speciellt inte om du vill få ut 2d-ritningar och materialspecar. En bra funktion i Inventor, liknande finns i Solid, är att du kan skapa "smarta" byggstenar exempelvis reglar. Funktionen är som sådan att du ritar upp tvärsnittet på regeln säg 45x120 och när den läggs till i sammanställningsmodellen så anger man eller styr längden där. Du slipper alltså en oändlig massa enskilda parter av samma tvärsnitt men olika längd.

Har du licenserna på jobbet så prata med din licensansvarige. Autodesk har något som kallas för Home Licens vilket innebär att för varje riktigt betald licens ditt företag har så finns den en Home Licens som anstälda kan använda hemma. Då slipper du fulkopior med virus i....


/M
 
SolidWorks har också "homelicens", alltså varje licens kan installeras två gånger, där den andra är tänkt på en hemma dator. Dock finns det inget som känner att dessa två installationer med samma licens körs samtidigt (dock så lovar man under installationen att man inte kommer göra det).

Så det du behöver göra är att be snällt om en SolidWorks nyckel från någon som inte kör den på dubbla datorer.

I Solidworks kan du som Tigger skriver, lägga upp kataloger med standardkomponenter, samt även konfigurationsdelar (såsom en regel med ett tvärsnitt som sedan kan tas in med valfri längd). Du har också möjlighet att skissa upp ett bärverk med bara linjer och sedan lägga på ett tväsnitt i efterhand (det heter Weldments, men funkar lika bra på träkonstruktioner, tex. takstolar etc).
 
Detta låter kanon! Tack för era svar.
Har pratat med en kollega och det är inga problem att få installera Inventor hemma. Jag tror jag väljer detta då det verkar finnas mest läromaterial till detta på nätet. Såg någon site... www.cadlearning.com som verkar ha väldigt intressanta inventor-tutorials/online-kurser för nybörjare. Rekommendera gärna siter om ni vet några.

Återigen, tack för att ni fick mig på rätt spår!
 
Jag konstruerade ett vedskjul i SketchUp på det sättet du beskriver. De olika bräddimensionerna lade jag till som komponenter för att sedan sätta längden för varje instans av komponenten. Med hjälp av grupper och lager så kan man välja bort/till olika delar av konstruktionen. Materiallistor kan man få ut med hjälp av "CutList" pluginet.
 
Inventor har, liksom Solid om jag miss rätt, bra tutorials inbyggda. Gå under fliken "Get Started" och kör igenom de så kan du börja jobba som CAD-apa sen ;-)

Eng-Tips har bra forum för specifika frågor, annars går det bra att PM:a mig om du fundrar på något...

Tänk på att många leverantörer har 3D-modeller klara så även om du åker på att modellera stommen och huset själv så kan mycket av inredningen tankas ner. Även objekten från 3d-Warehouse hos google kan med lite tweakning plockas över till Inventor...

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.