G
Hej.

Om jag har förstått rätt har jag en 3MG shunt från ESBE.
En ESBE shuntventil i ett isolerat rörsystem med inställningsratten synlig, möjlig 3MG modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar en CRA211 på den, eller är det CRK210, CRA100 eller något annat som ska användas?


Vill bara begränsa temperaturen från acktankarna som går ut i kulverten så den inte går sönder i förtid och vill inte justera manuellt hela tiden.

Tack
 
Den shunten har öron och då kan vilken av dom som helst monteras på, det finns i paketet pinnar att sätta i öronen. Sen det med den första är mycket plottrig att ställa in, allt finns i den. Men det är mycket små grejer att trycka på med visning i en display. Den andra är bara en ställmotor som ska ha styrning från en reglercentral lilka med nr 3 . Alla reglerar efter en utgivare och framledningsgivare och ska ha 90 sek eller 120 sek för att vrida 90 grader, Du kan vilken som helst av shuntregleringar och sätta dit, allt efter vad plånboken vill spendera
Det med den shunten så har du valfrihet, numera så har ESBE förändrat sina shuntar så bara deras ställdon passar, skit , men så är det, dom vill inte att någon annan ska tjäna pengar. Axeln ut ser lite konstig ut, normalt är det en axel ut med en avfasning på, som markerar var stängt och öppet är i ventilen, Kan du få till bättre bilder på axeln.
 
Jag förmodar att när han tar av ratten så finns en
J jonaserik skrev:
Den shunten har öron och då kan vilken av dom som helst monteras på, det finns i paketet pinnar att sätta i öronen. Sen det med den första är mycket plottrig att ställa in, allt finns i den. Men det är mycket små grejer att trycka på med visning i en display. Den andra är bara en ställmotor som ska ha styrning från en reglercentral lilka med nr 3 . Alla reglerar efter en utgivare och framledningsgivare och ska ha 90 sek eller 120 sek för att vrida 90 grader, Du kan vilken som helst av shuntregleringar och sätta dit, allt efter vad plånboken vill spendera
Det med den shunten så har du valfrihet, numera så har ESBE förändrat sina shuntar så bara deras ställdon passar, skit , men så är det, dom vill inte att någon annan ska tjäna pengar. Axeln ut ser lite konstig ut, normalt är det en axel ut med en avfasning på, som markerar var stängt och öppet är i ventilen, Kan du få till bättre bilder på axeln.
Jag förmodar att när han tar av ratten på shunten att det finns en avfasning på axeln
 
G
Tog bort ratten och det är en lätt urfasning på ena sidan ja.

Reglerventil från ESBE utan ratt med synlig urfasning, monterad på isolerat rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir nog den billigare av dem, 211an(?), då målet bara är att sätta en maxtemp ut till kulverten. Men det kanske finns billigare märken?

Kommer det behövas någon adapter till 211an eller var allt med i lådan till den?
 
211 ärden
G Grayscale skrev:
Tog bort ratten och det är en lätt urfasning på ena sidan ja.

[bild]

Det blir nog den billigare av dem, 211an(?), då målet bara är att sätta en maxtemp ut till kulverten. Men det kanske finns billigare märken?

Kommer det behövas någon adapter till 211an eller var allt med i lådan till de
G Grayscale skrev:
Tog bort ratten och det är en lätt urfasning på ena sidan ja.

[bild]

Det blir nog den billigare av dem, 211an(?), då målet bara är att sätta en maxtemp ut till kulverten. Men det kanske finns billigare märken?

Kommer det behövas någon adapter till 211an eller var allt med i lådan till den?
211 är den med inbyggd elektronik och i lådan finns allt för att montera den på din shunt. Sen vad tänker du på, när det gäller max temp till kulverten. Den ska reglera efter utetempen och framlednings värme, så ju varmare ute, desto mindre temp ut och tvärt om
 
Allt följer med för montage, behövs inte att köpa som tillbehör
 
  • Informationsblad om adapterkit för montering av ESBE-ventiler, inkluderar artikelnummer och kompatibla serier.
Följer bara med för moderna VRx ventiler.
För äldre typ G, MG, TM osv.
måste man beställa ARA803.
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
Magrand Magrand skrev:
Följer bara med för moderna VRx ventiler.
För äldre typ G, MG, TM osv.
måste man beställa ARA803.
Klippet är taget direkt från ESBE.se och den jag köpte, 211 fanns allt med i kartongen.
 
G
Beställde en CRC211 (den med utegivare) då jag fick för mig att testa lite lägre framledningstemperaturer vid milt väder.

Har även beställt en adaptersats. Kanske onödigt, men kostade inte så mycket. Jag har dessutom hellre delar jag inte behöver, än att stå redo för montage och sakna vissa (kritiska) delar.

Tack för hjälp.
 
G
Installerat motorn och satt temp på 60. Tar utegivaren senare...
Jag tror att lådan jag fick har varit öppnad, lätt länsad och returnerad. Motorn var lätt dammig och det fanns inte de skruvar man skulle sätta fast i öronen. Det betyder ju då att jag behövde adaptersatsen. Ska kontakta butiken och se hur det ligger till där, om delar saknades alltså.
Skruvarna är de två nere till vänster i bild.

Tillbehör till värmesystem med motor, skruvar och en adapter från ESBE, två av skruvarna pekas ut som saknade från paketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går nu tillsammans med en Grundfos Alpha2 som cirkulationspump. En sak jag märkte var att när pumpen går på auto-läget och det är milt ute, så är cirkulationen så låg att shunten får svårt att hitta rätt läge. Men med en höjning till 6w (från 2-3w) så står den still!
 
H
Ec home.
Köp den med trådlös innegivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.