L
Har två problem. Det ena är något ogräs som tagit sig väldigt mycket i år. Vet inte vad det är och därför inte hur jag skall bli av med det.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra frågan är en fläck där gräset aldrig tycks ta sig. Har provat allt tycker jag men är tacksam för tips.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Osäker på gräset i bild 1. Kan det vara vitgröe eller kvickrot?

För att få gräset att ta sig på fläckarna - Rugga till ytan och gör lite hål med en grep om ytan är väldigt kompakt. Så sedan frön och kratta ut lite dressjord. Lägg sedan fiberduk över och vattna lätt en gång om dagen.
 

Bästa svaret

Kvickrot på bild 1. Gräv upp tuvan, lägg dit ny jord och så nytt gräs. Försök inte pensla på Round-Up på kvickrotsbladen. Det sprider sig via rotsystemet och dödar allt 10 cm utanför kvickroten.
Vitgröe (som det inte är) bekämpas med uttorkning och gynnande av andra grässorter. Vitgrö finns "överallt", men gror enbart på frön som får sol.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Kvickrot på bild 1.
Nyfiken - hur ser du det?
 
svartöra skrev:
Nyfiken - hur ser du det?
Det lär man sig känna igen. :D
 
L
Tusen tack alla. Skall ut med nya frön och jord. Sedan får jag se om jag gräver upp ogräset eller väntar något och ser om gräset tar över.
 
BirgitS
Min erfarenhet är att kvickrot är starkare än gräs och det med en gräsmattan i bra skick.
 
L
BirgitS skrev:
Min erfarenhet är att kvickrot är starkare än gräs och det med en gräsmattan i bra skick.
Låter rimligt. Det har tagit sig på den del av gräsmattan där den har varit som tätast och finast. Vet dock inte om jag hellre vill ha svarta fläckar än ogräs.
 
Jag skall erkänna att kvickroten faktiskt har förvunnit på någon plats där ängsgröen och rödsvingeln har dominerat. Den verkar alltså även kunna bekämpas med hjälp av önskade grässorter. Kvickrotsbeståndet har då varit väldig svagt och aldrig tillåtits brad ut sig. Några enstaka strån med andra ord.
Annars år problemet med både kvickrot och vitgröe att dess gräs lägger sig ner, växer horisontellt och blockerar för andra grässorter. Vitgröestänglarna kan vara 20-25cm långa i ett virrvarr i en välansad gräsmatta. Rensar man bort det är det en gräsfri fläck under.
 
BirgitS
Lewdis skrev:
Låter rimligt. Det har tagit sig på den del av gräsmattan där den har varit som tätast och finast. Vet dock inte om jag hellre vill ha svarta fläckar än ogräs.
Om du inte gör något åt kvickroten nu kommer ytan med det att vara betydligt större om några månader för kvickroten har inga problem med att bre ut sig 10 cm/månad och .dessutom kommer många av de stackars grässtrån som nu finns bland kvickroten ha dött under tiden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvickrot
 
Kvickroten tål dåligt regelbunden kortklippning. I en gräsmatta konkurrerras den ut av andra gräsarter.
 
BirgitS
Sommartorparn skrev:
Kvickroten tål dåligt regelbunden kortklippning. I en gräsmatta konkurrerras den ut av andra gräsarter.
Min erfarenhet är att kvickroten la sig längs marken och var omöjlig att komma åt med gräsklipparen utan att man i så fall skulle få handklippa den.
 
BirgitS skrev:
Min erfarenhet är att kvickroten la sig längs marken och var omöjlig att komma åt med gräsklipparen utan att man i så fall skulle få handklippa den.
Konstigt.

Har själv anlagt min gräsmatta på gammal åkerjord som var full med kvickrot o annat. De första åren var jag bekymrad för alla kvickrotstuvor som stack upp ur gräsmattan. Fick rådet av trädgårdskunniga att avvakta och se, pga den inte gillar regelbunden klippning kommer gräsmattegräset att ta över. Så hände också. Efter ett par år ingen synlig kvickrot i gräsmattan (bara under buskar, i rabatter...)

Det du länkade till på Wikipedia stämmer utifrån bondens perspektiv. Kvickrot är ett besvärligt ogräs i åkrarna, men det är ju ett helt annat läge än i gräsmatta. Åkrarna "klipps" ju bara i samband med skörden och sedan kommer plogen som sönderdelar kvickroten så att plantorna blir ännu flera.....I gräsmatta skulle jag inte oroa mig för kvickroten.

Eftersom TS kvickrot verkar vara koncentrerad till ett avgränsat område är det väl en bra idé, som någon föreslog, att gräva upp tuvan, fylla på med lite jord och så nytt gräs. Sedan gör klippningen resten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.