Hej!

Vi har vattenburen värme in till huset från en ackumulatortank som värms med en pelletsbrännare eftermonterad på en vedpanna.

Inne i huset har vi en reglermotor (EVR-M90) som styr en shuntventil. Reglermotorn styrs av en EVR-C reglercentral som är kopplad till en utegivare och sensorer som mäter framledningstemperaturen. Vi har också en inomhustermostat.

Detta system har ALDRIG fungerat tillfredställande på de 10 år vi har bott i huset! Antingen är det för varmt eller kallt. Vi har bytt utegivare någon gång utan förbättring och försökt trimma systemet genom att laborera med kurvlutningen.

Om jag vill byta till ett nytt styrsystem för värmen, vad finns det för alternativ? Förutsättningarna är alltså varmvatten som kommer in till huset från tankarna och en shuntventil. Vi har ett smart home-system (Home Assistant) som kan användas om jag bara vet vilka grejer som behövs.

Länk till manual för vårt befintliga system: https://web.archive.org/web/2017051...shop/23454/art16/9973316-4d55c6-A00125_11.pdf
 
Redigerat:
Inet svar än, vad händer, blir det för varmt eller kallt. Ett foto på shunt och motor är bra. lite från sidan
 
Är inte riktigt vad du frågar efter men är ett system som jag är väldigt nöjd med.

Köpte ett hus med en ren pelletspanna utan tankar, manuell shunt som man fick ställa upp när det blev kallt. Under veckor när det ibland skilde 25grader mellan kallaste och varmaste temperaturen ute samma dag eller bara 5 grader under samma vecka så fungerade den manuella shuntningen inte alls.

Kunde vara 7 graders skillnad på inomhustemperaturen från dag till dag när man kom hem.

Köpte ESBE CRB-122 som ersatte ratten på shunten och som har en innetermostat som styr shuntningen baserat på innetemperaturen. Inga kurvor eller annat som kan krångla till det, bara mer varmvatten om det behövs. Nu är temperaturen helt stabil med bara någon decimals grad i felmarginal.

Helt perfekt är inte lösningen, eldar jag i kaminen varje kväll så kommer övervåningen och sovrummen där stabilt gå ner i temperatur för att inget varmvatten släpps fram alls under kvällen.

Egentligen hade jag nog velat kunna justera måltemperaturen under dygnets timmar på ett annat sätt än vad som tillåts.
Man kan sätta en temperatur mellan två tidpunkter och en annan under resten av dygnet och det schemat gäller hela veckan.
Jag hade velat att under 24h ha tre svala perioder och två varma perioder. Nattsänkning som börjar på kvällen innan, fullt ös på värmen när man ska upp ur sängen, sänkning när huset är tomt och sedan varmt när man kommer hem igen.
Sedan ett helt annat schema på helgen.
 
  • Termostat och reglerventil för värmesystem, märkt ESBE, digital display, rotationsknapp, grå och orange, energikälla – eluttag.
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Är inte riktigt vad du frågar efter men är ett system som jag är väldigt nöjd med.

Köpte ett hus med en ren pelletspanna utan tankar, manuell shunt som man fick ställa upp när det blev kallt. Under veckor när det ibland skilde 25grader mellan kallaste och varmaste temperaturen ute samma dag eller bara 5 grader under samma vecka så fungerade den manuella shuntningen inte alls.

Kunde vara 7 graders skillnad på inomhustemperaturen från dag till dag när man kom hem.

Köpte ESBE CRB-122 som ersatte ratten på shunten och som har en innetermostat som styr shuntningen baserat på innetemperaturen. Inga kurvor eller annat som kan krångla till det, bara mer varmvatten om det behövs. Nu är temperaturen helt stabil med bara någon decimals grad i felmarginal.

Helt perfekt är inte lösningen, eldar jag i kaminen varje kväll så kommer övervåningen och sovrummen där stabilt gå ner i temperatur för att inget varmvatten släpps fram alls under kvällen.

Egentligen hade jag nog velat kunna justera måltemperaturen under dygnets timmar på ett annat sätt än vad som tillåts.
Man kan sätta en temperatur mellan två tidpunkter och en annan under resten av dygnet och det schemat gäller hela veckan.
Jag hade velat att under 24h ha tre svala perioder och två varma perioder. Nattsänkning som börjar på kvällen innan, fullt ös på värmen när man ska upp ur sängen, sänkning när huset är tomt och sedan varmt när man kommer hem igen.
Sedan ett helt annat schema på helgen.
Förloppet med rumsgivare är rätt långsamt. Dödtiden mellan styrsignal och registrerad temperaturförändring tar ju sin tid. Din lösning blir tidkanaler som sluter eller öppnar styrsignalen till ställdonet som borde vara av typen strömlöst öppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.