Hej!

Vad säger ni sakkunniga eller erfarna:

Vilket murbruk ska jag använda till att foga en mur i sprängsten?
Det är inga större krafter på muren och dränering har jag koll på. Undrar bara vilken sorts bruk som är bäst till bruksmur i sprängsten (granit).

Tack på förhand!
 
Hej! Har precis färdigställt en sådan mur och gjorde fogningen med Cementbruk A från Bauhaus. Det blev riktigt bra och den känns väldigt stabil efter detta. Gick åt 12 säckar på denna ca 5 meter långa mur. Nybyggd stenmur i en trädgård med blommande växter och gräsmatta, intill en trägrind och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men sedär, snyggt blev det också!

Jag testar Cementbruk A alt Murbruk M2,5, håller väl eventuellt bättre mot frost. Viktigt att ha helt täta fogar antar jag för att undvika frostsprängning?
 
Som nybörjare lärde man sig en del. Bland annat att du ska ta beräknat antal säckar murbruk, och multiplicera med x2. :D Här är resultatet.
Nybyggd stenterrass med stentrappa och omgivande grönska i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JockeU1975 och 1 till
  • Laddar…
J Joniblom skrev:
Som nybörjare lärde man sig en del. Bland annat att du ska ta beräknat antal säckar murbruk, och multiplicera med x2. :D Här är resultatet.
[bild]
Snyggt jobbat, blev väldigt bra(y):D
 
  • Gilla
JockeU1975 och 1 till
  • Laddar…
G GenRLee skrev:
Snyggt jobbat, blev väldigt bra(y):D
Tackar Mr. Lee!
Tog ju ett jäkla tag när man är perfektionist. Men nu ska den nog stå där ett tag.
 
  • Gilla
GenRLee
  • Laddar…
Är sådana här murar frostsäker? Eller släpper bruket? Hur ska stenarna rengöras innan murning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.