Om jag inte är helt blind så ser det ut som
(Jag tog en bild som tur var innan jag monterade ner allt för nu är motståndet borta därav min tråd)

Grön Blå Röd Guld

5600 +-5%

Någon kunnig som direkt kan säga vad jag skall köpa så slipper jag stå i affären som ett :x

Tack
P51020-145656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
5,6 kOhm
Verkar ganska stort. Effekttåligheten är också intressant ½W eller rentav 1W ?
 
MagHam skrev:
5,6 kOhm
Verkar ganska stort. Effekttåligheten är också intressant ½W eller rentav 1W ?
Ingen aning, då det är borta, men det är till en magnetkontakt kopplat till befintliga larmet av äldre modell, så det är svagström
 
5,6 kOhm är ju standard i vart fall i Teletec/DSC larm. De brukar vara på 1/2 watt.
 
Vet du den maximala spänningen som kan läggas över motståndet så får du fram effektutvecklingen med ohms lag.
P=(U*U)/R
Det är viktigt att hålla koll på för att inte bränna motståndet.

Red: Verkar som mexitegel hjälpt dig med en genväg om han vet larmets konstruktion
 
ok som jag införskaffar mig 1/2 watt samt 1 watt och testar så bör jag se vad som fungerar.
Vad jag vet är att larmet fungerar då det löste ut igår kväll när inte magnetkontakten fungerade som den skulle :)
 
Dubbelkollade just och det är 1/2 watt i Teletec/DSC, det är ju inga strömmar att tala om i slingorna...
 
mexitegel skrev:
Dubbelkollade just och det är 1/2 watt i Teletec/DSC, det är ju inga strömmar att tala om i slingorna...
Ok världsklass

Tack för snabba svar!
 
Gissningsvis drivs larmet med 12 volt
Torde vara enkelbalanserat så då ligger det 6 volt över motståndet.
6 volt/5,6 kΩ ungefär 1 mA
1 mA gånger 6 volt ger 6 mW
det är 0,006 Watt så ett halv watt motstånd håller bara bra.

Prutte
 
tommib
...eller 0,25W, som är enkla att köpa från t.ex. Kjelle. 0,5W är lite mer ovanliga....
Och ja, DSC-larm har 12V på slingorna, men det kanske var frågan om ett annat larm ser jag nu....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.