Hej!
Jag har två frågor som jag hoppas forumet kan hjälpa med :)

Nr 1: Ska sätta upp en 80x12cm hylla med två hyllkonsoler. Då jag inte kommer åt att borra skulle jag vilja fästa dem med ngn form av montagelim men vet inte vilket jag ska ha, väggen är i betong och kommer vara begränsad belastning på hyllan, max ett kilo eller två.

Nr2: ska fästa en 19mm mdf som en skrivbordsskiva ovanpå några lådhurtsar. Tänkte fästa underifrån, i taket på hurtsen för att slippa skruva synligt i skivan. Hurtsen är 15mm så totalt blir det alltså 34mm med mdf ovanpå. Hur lång skruv blir optimalt?

Tack!!
 
1:
Vad för typ av konsoller?
Hur ser de ut?
Tror att du kan glömma den tanken.

2:
Vad är anledningen till att du vill skruva fast skivan i hutsarna?

(Barnens skrivbordsskivor ligger lösa på deras hutsar, visserligen är det massivt trä i skivorna.)
 
  • Gilla
Norktork
  • Laddar…
N NoreTor skrev:
Hurtsen är 15mm så totalt blir det alltså 34mm med mdf ovanpå. Hur lång skruv blir optimalt?
En kortare än 34 mm och inte går igenom skivan. Och jag brukar förborra i mdf.
 
  • Gilla
Norktork
  • Laddar…
N NoreTor skrev:
Hej!
Jag har två frågor som jag hoppas forumet kan hjälpa med :)

Nr 1: Ska sätta upp en 80x12cm hylla med två hyllkonsoler. Då jag inte kommer åt att borra skulle jag vilja fästa dem med ngn form av montagelim men vet inte vilket jag ska ha, väggen är i betong och kommer vara begränsad belastning på hyllan, max ett kilo eller två.

Nr2: ska fästa en 19mm mdf som en skrivbordsskiva ovanpå några lådhurtsar. Tänkte fästa underifrån, i taket på hurtsen för att slippa skruva synligt i skivan. Hurtsen är 15mm så totalt blir det alltså 34mm med mdf ovanpå. Hur lång skruv blir optimalt?

Tack!!
jag skulle använda tec7 men du kommer säkert få fler alternativ som kanske är bättre. Har dock bara positiva erfarenheter av tec7 genom åren.
 
  • Gilla
Norktork
  • Laddar…
Tack för svar! Hyllan klarade sig utan limning då den kilats fast (ska sitta mellan våningssäng och vägg). För skivan behöver vi fästa den så den inte glider, små barn ska använda det och de är starkare än man tror :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.