Hej!

Jag och sambon river just nu ner tapet från putsade tegelväggar, sekelskiftsvåning byggd 1905. Vi är lite villrådiga med vad vi ska göra med vad vi hittade under tapeten, se bilder.

- Vad är det för material?

Sprickorna är över hela ytan, vissa ställen lossnar det lätt med en spackelspade, andra sitter det betydligt hårdare. Ytan är glansig och tjockleken är c:a 1 mm.

- Är det bäst att knacka ner allt, eller går det att köra på med spackel direkt, ovanpå? Fäster det?Är det dumt att spackla över när det redan är sprickor i materialet?
Det som är positivt med att låta det sitta kvar är att det stadigt håller kvar allt på insidan (puts).

Eventuellt kommer vi sätta träpanel av något slag i fodrena runt fönstrena och balkongdörren. Påverkar det valet mellan att knacka ner eller spackla över?


Leo
 
  • Närbild på en vit vägg med flagande, sprucken färg och synlig skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vägg med skalad färg och sprickor. Texturerade ytor i neutralt färgschema. Nedbrytning och förfall synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vita krackelerade 1 mm tjocka bör vara färg som målats på putsen.
Då det är krackelerat så behöver det skrapas bort, i vart fall om det ska målas. För tapetsering vet jag inte om det är nödvändigt att ta bort. Det beror på hur väl det sitter fast.
Ska ni klä in fönsternischerna med trä så behöver det naturligtvis inte åtgärdas.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det vita krackelerade 1 mm tjocka bör vara färg som målats på putsen.
Då det är krackelerat så behöver det skrapas bort, i vart fall om det ska målas. För tapetsering vet jag inte om det är nödvändigt att ta bort. Det beror på hur väl det sitter fast.
Ska ni klä in fönsternischerna med trä så behöver det naturligtvis inte åtgärdas.
Tack! Jag har lutat mer och mer åt att ha bort allt, oavsett om det ska upp nisher eller ej. Ska testa värmepistol idag, se hur det lossnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.