É
Vi ska kakla om i köket, hela vägen upp till taket. När jag rev bort gamla kaklet försvann rätt mycket puts på några ställen. Vilket material ska jag bygga upp väggen med igen innan jag kaklar? Se bilder.

Sen ska jag behandla den målade väggen med nåt innan jag kaklar på det? Jag har tagit bort så mycket färg det går men lyckas snart inte så mycket längre. Tänker mig att rugga lite, målartvätta, sen nån primer? Vilken? Brukar handla på Bauhaus... ska man såna fall bara ta ev. primer på målarfärgen eller även på den ”nakna” putsen?

I hörnet ser det ut att vara målat även nertill där gamla kaklet satt, därför hoppas jag att det kommer funka att kakla på den målade ytan högre upp med. Satt väldigt bra gamla kaklet. Sen kan jag förstås inte veta om det verkligen var målat överallt undee kaklet, men åtminstone nånstans har det vart det.

Gipsskiva verkar tydligen inte va okej på skorsten. Fattar inte hur folk på forumet får olika svar beroende på ”sin” sotare. Men hur som helst blir det väl poröst ändå med tiden. Minerit har man läst lite olika om ang. kakel.



Vägg i kök där gammalt kakel tagits bort och delar av putsen försvunnit, exponerar tegel och ojämna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg med ojämn puts och synliga tegelstenar efter borttaget kakel, klar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför börja krångla dit skivor? Putsa upp med putsbruk det som fattas.
 
É
Jo men är ju mest inne på det nu efter att jag velat ett tag :) OM det funkar på färgen, vilket kanske visar sig med tiden...

Men därav mina frågor nu!
 
H
É ÉlPontus skrev:
Jo men är ju mest inne på det nu efter att jag velat ett tag :) OM det funkar på färgen, vilket kanske visar sig med tiden...

Men därav mina frågor nu!
lägger du puts där det är färg blir ju det tjockare. du vill ju ha allt i samma höjd, inte lägga på mer
 
Jag hade skavt bort alla knölar och putsat upp med c-bruk så det blir slätt. Fukta på så mycket du vågar innan putsen.
 
É
henke_benke skrev:
lägger du puts där det är färg blir ju det tjockare. du vill ju ha allt i samma höjd, inte lägga på mer
Nej på färgen ska jag inte putsa något. Bara kakla. Putsa ska jag göra nertill. Men man kan/ska väl ha nån primer ändå på färgen innan kakling? Och eventuellt även på bar puts..?
 
H
É ÉlPontus skrev:
Nej på färgen ska jag inte putsa något. Bara kakla. Putsa ska jag göra nertill. Men man kan/ska väl ha nån primer ändå på färgen innan kakling? Och eventuellt även på bar puts..?
du får kolla va fixet du kommer använda vill.
oftast är det primer som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.