Blir tokig på alla dessa regler kring badrum
Min betrodda hantverkare(certifierad från BKR och rekommenderad från flera, och kommer att lämna garantier) sa till mig att riva bort allt gammalt våtrumsgips(satt dubbla skivor) och sätta upp OSB eller Plyfa skivor runt om i blivande badrummet så skall de komma och fixa resten, våtrumsskivor och sätta kakel.

Några enkla sökningar på nätet och man blir väldigt fundersam vad som verkligen gäller. Hur svårt skall det vara, att ge ett tydligt besked som funkar i praktiken ?

Suck

Är det helt fel att ha Plyfa längts back mot reglarna och betongvägg och sen sätta våtrumsskivor och kakel?
 
Jag mailade BKR för att fråga om träbaserad skiva bakom våtrumsskiva i våtzon två och fick då svaret att det nu tom är tillåtet i våtzon1.

Ja, i de senaste reglerna tar vi ingen ställning till bakomvarande skiva av trä. Det blir således ok såväl i zon 1 som i zon 2. Dock skall infästningar i våtzon 1 ändå alltid ske i fast konstruktion och inte enbart i skivmaterial.

Eftersom snickarna som byggde mitt badrum reglade 60cc så kommer jag att sätta 12 mm plyfa och sedan 15,5 mm Glasroc GHI Hydro våtrumsskivor i hela badrummet.
 
Ja men som BKR skrev se till att regla där duschblandaren, badrumsskåp e.t.c ska sitta, absolut viktigast i duschutrymmet.
 
se bara till att ha nån mm "rörelsefog" mellan osb skivorna
 
och tänk på att våtrumsskivorna ska skruvas i reglarna inte i plyfa osb
 
matheo skrev:
se bara till att ha nån mm "rörelsefog" mellan osb skivorna
Detta har jag hört, men när jag frågat snickare så är det aldrig någon som gör så. Hur är det egentligen?
 
De vanliga OSB-skivorna man köper i bygghandeln är 1197 mm breda. Så när du monterar dem på reglar med c-c 600 mm blir det automatiskt 3 mm rörelsefog mellan varje skiva, vare sig man vill eller inte.
 
Tack för alla svar
Vid min fortsatta genomgång har jag också kommit fram till att det verkar ok numera att sätta plyfa bakom våtrumsskivorna, även i dushen numera.

Skönt då kör vi på.
 
flojt skrev:
Är det helt fel att ha Plyfa längts back mot reglarna och betongvägg och sen sätta våtrumsskivor och kakel?
Ä alla väggar av betong? Om ja så varför bygger du med reglar och organiska skivor för att kakla på.
Går det inte att putsa jämt, fuktspärra och kakla direkt på betongen som är stum och ej fuktkänslig?
Släpp inte in en snickare om du har ett stenhus :)
gaia
 
nino skrev:
och tänk på att våtrumsskivorna ska skruvas i reglarna inte i plyfa osb
Varför är det så? Är ju knappast pga någon hållfasthet?

Samma med badrumsskåp. Nog måste man ha jävligt tungt skåp för att de ej ska gå att skruva i en plyfa?
 
Jag vet inte, jag bara vet att det är så
 
nino skrev:
Jag vet inte, jag bara vet att det är så
Står detta någonstans, för jag har inte hört något om detta faktiskt...

Tvärtom sa någon att de tyckte det var skönt att det nu är ok med träskivorna bakom då det är mycket enklare att sätta våtrumsskivorna...
 
antar att det står i moteringsanvisningen till skivorna
det var under en utb med läns bkr och säkervatten som det kom upp.
dom sa så här; sätt gärna osb bakom bara du inte ska ha den för att fästa upp saker i eller skruva våtrumskivorna i, har du någon annnan anledning så sätt gärna osb.
står det inte i bbv eller mont.anv. till skivorna så är det kanske bara.en rekomendation från FB
 
Ok...

Ja, för personligen har jag varken sett eller hört om detta.
Samtidigt kan jag inte förstår var problemet finns att fästa handdukskrokar och annat i OSB...
Det viktiga var ju att siliconet kan bottna...

Men som alltid är ju reglerna lite väl tilltagna så fort det snackas kakel/klinker...

Med plastmatta eller målat tätskikt så är det inga direkta regler om detta.
 
Paul: håller med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.