Har haft ett larm från Securitas kopplat till deras larmcentral. Det är föregångaren till det de nu säljer som hemlarm (se bild). Deras app för att styra larmet har nästan aldrig fungerat vilket varit lite störande men mest störande var deras agerande (läs icke agerande) vid skarpt larm som nu fått mig att vilja byta larmcentral och väktarbolag som skickas. Tydliga bilder på pågående händelse lämnades som falsklarm utan någon åtgärd mer än telefonsamtal om utlöst larm när vi var iväg på resa. Jag kunde inte se bilderna då, men senare i datorn eftersom appen inte fungerade. En uppmärksam granne var bättre för upptäckt och åtgärd.
Jag vet att jag tidigare nån gång sett att man kunde köpa smartgrid och programmera själv mot valfri larmcentral. Eftersom jag har massa detektorer till just detta system skulle det vara smidigt att få tag i samma märke/fabrikat för att kunna koppla in dessa mot en ny smartgrid. Jag tror inte det går, och vet iaf inte hur jag skulle göra, för att ev programmera om den "securitas-märkta" smartgriden, så jag tänker att jag köper en ny sån och kopplar mot en annan larmcentral. Det står inte på Smartgriden vem som är tillverkare, så jag undrar om någon har koll på det?
 
  • Vit rektangulär enhet, antagligen en larm- eller sensorpanel, med statusljus och knappar mot vit bakgrund.
C
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.