Makita eller festool?

Tänker köpa en kraftfull bateridriven borrhammare.

Frågan är festool el makita?

Vad säger expertisen?
Är nyfiken att höra Era erfarenheter av dessa maskiner/märken.
 
Eftersom du behöver fråga har du antagligen inte använt borrhammare speciellt mycket. Och har antagligen inte speciellt stort behov heller. Om jag skulle gissa. Använder man borrhammare dagligen i jobbet vet man vad man vill ha. Vet man inte det spelar det troligen ingen som helst roll vilket märke man väljer. Risken att då slita ut den är minimal.

Jag skulle totalt strunta i märket och fokusera på att effekten räcker, att den klarar de borrdimensioner som behövs. Och sedan välja den billigaste. Eftersom det är gissningar fortsätter jag att gissa att den billigaste som duger är av ett helt annat märke. Och att det inte betyder något i sammanhanget.

Så köp billigt är mitt tips.

Men det är en generalisering. Se det som så. Plus att jag kan ju gissa ganska fel om just ditt fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E E-rik skrev:
Makita eller festool?

Tänker köpa en kraftfull bateridriven borrhammare.

Frågan är festool el makita?

Vad säger expertisen?
Är nyfiken att höra Era erfarenheter av dessa maskiner/märken.
Jag hade köpt ett märke jag redan har batterier till. Själv har jag en Makita som jag är nöjd med. Den har fått bila upp både murstock i tegel och källarvägg i betonghålsten och klarat bådadera galant.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Eftersom du behöver fråga har du antagligen inte använt borrhammare speciellt mycket. Och har antagligen inte speciellt stort behov heller. Om jag skulle gissa. Använder man borrhammare dagligen i jobbet vet man vad man vill ha. Vet man inte det spelar det troligen ingen som helst roll vilket märke man väljer. Risken att då slita ut den är minimal.

Jag skulle totalt strunta i märket och fokusera på att effekten räcker, att den klarar de borrdimensioner som behövs. Och sedan välja den billigaste. Eftersom det är gissningar fortsätter jag att gissa att den billigaste som duger är av ett helt annat märke. Och att det inte betyder något i sammanhanget.

Så köp billigt är mitt tips.

Men det är en generalisering. Se det som så. Plus att jag kan ju gissa ganska fel om just ditt fall.
Det stämmer att jag ej arbetar inom bygg, då skulle jag ju inte ställa frågan.
Vill ej köpa "billigt"
men tack för din åsikt.
 
E E-rik skrev:
Tänker köpa en kraftfull bateridriven borrhammare.
Där sprack det, finns det ens "kraftfull" och " batteri" ?
E E-rik skrev:
Frågan är festool el makita?
Makita har jag och tycker det funkar..
Har borrat mycket i sten och spräckt...betong är löjligt enkelt att borra i.

https://www.byggahus.se/k/5827917/?m=video&u=140217
 
Det viktigaste om du ska borra, är borren, du kan ha hur bra maskin som helst, men med dålig borr blir den inte bättre för det.
Jag som professionell använder bara Hitis med 4 skär, bättre för betong, även med armeringsjärn, finns inte.
Samma om du ska slipa eller kapa, det är inte maskinen, utan pappret och skivan som är det viktigaste.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag som professionell använder bara Hitis med 4 skär, bättre för betong, även med armeringsjärn, finns inte.
Jag använder bara Bosch expert plus 7x och tror nog dom är minst lika bra eller bättre än Hilti...
 
E E-rik skrev:
Det stämmer att jag ej arbetar inom bygg, då skulle jag ju inte ställa frågan.
Vill ej köpa "billigt"
men tack för din åsikt
Tolkar det som att prio är
1. Batteri
2. Inget billigt som man skulle skämmas för så Jula & sånt går bort.
Motfråga - exakt vad ska du ha den till?
 
E E-rik skrev:
Det stämmer att jag ej arbetar inom bygg, då skulle jag ju inte ställa frågan.
Nej det är uppenbart. För övrigt är nog de flesta här inga proffs, inte jag heller. Men det utesluter inte att man har skaffat sig erfarenheter och kunskaper som amatör.

En sådan erfarenhet och kunskap är att det är värt oerhört mycket att ha laddare och batterier som kan användas till flera verktyg. Helst alla man har, och ev kan behöva skaffa. Det vet alla som redan har batteriverktyg. De skulle aldrig ställa den frågan du gör. För de skulle skaffa en borrhammare som kan använda batterierna och laddarna man redan har. Det innebär i praktiken att man blir låst till ett märke. Så frågan man skall ställa sig är egentligen vilket system/märke har de verktyg man kan komma behöva.

Sett i det perspektivet kan valet av just borrhammaren vara helt oviktigt. Eller för den delen avgörande. Det beror på hela behovet av batteriverktyg snarare än ett enskilt verktyg.

Kanske vill man ha en batteridriven skruvdragare, mutterdragare/knack, sticksåg, cirkelsåg, borrmaskin, spikpistol, osv... Batteriverktyg är vanebildande.
E E-rik skrev:
Vill ej köpa "billigt"
Vad menar du med "billigt"?
Vi kanske pratar förbi varandra. Det jag menar är ett lågt inköpspris. Alltså att inte betala för mycket pengar för att få det man behöver. Så man har pengar att köpa högre kvalitet där det gör skillnad.

Många tror högre pris ger bättre grejor. Det stämmer naturligtvis ofta på flera sätt. Men den högre kvaliteten hos proffsgrejor är kanske främst en längre livslängd. Inklusive högre tålighet mot omild behandling. Om borrhammaren håller för intensivt dagligt bruk 1 år eller 5 år spelar roll för yrkesmannen, men har ingen som helst betydelse för amatören. Att betala extra när billigaste alternativet gör jobbet och håller livet ut är bara dumt.

Men det beror såklart på hur mycket man kommer använda verktyget. Som amatör klarar man sig ofta med billigaste skräpet, men i vissa fall är det smart att satsa på högre kvalitet. Jag fick intrycket tt borrhammaren inte skull användas så många veckor i sträck. Då kan man klara sig med lågpris.
E E-rik skrev:
men tack för din åsikt.
Min åsikt är att det är vettigare att fokusera på att skaffa bra borr av hög kvalitet. Sådana brukar kosta en slant. Billig maskin och dyra borr hellre än omvänt alltså.

Enligt många finns det inte ens någon
E E-rik skrev:
kraftfull bateridriven borrhammare
Då kan det vara en väldigt god idé att hyra en kraftfull borrhammare och lägga pengarna på kvalitetsborr istället.

Och/eller att oavsett köpa/hyra helt enkelt skippa batteridrift. Kraftfulla verktyg är i princip aldrig batteridrivna...

Batteridrift är generellt sett dyrare och klenare. De är oxo smidigare om man snabbt behöver flytta sig mellan olika arbetsställen.
 
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Det viktigaste om du ska borra, är borren, du kan ha hur bra maskin som helst, men med dålig borr blir den inte bättre för det.
Det gäller alla eggverktyg. Sågar, knivar, saxar, borr, osv
Isakare Isakare skrev:
Samma om du ska slipa eller kapa, det är inte maskinen, utan pappret och skivan som är det viktigaste.
För att inte tala om det allra viktigaste, vem som håller i maskinen! Fel handhavande kan snabbt ödelägga det bästa borr eller egg-verktyg...
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
E E-rik skrev:
Makita eller festool?

Tänker köpa en kraftfull bateridriven borrhammare.

Frågan är festool el makita?

Vad säger expertisen?
Är nyfiken att höra Era erfarenheter av dessa maskiner/märken.
Har du något av de båda märkenas batterisystem, eller börjar du från noll, så att säga?
 
Bara sett utifrån var de produceras skulle jag säga Festool, som i många fall är märkta made in Germany. Hur det ser ut med just borrhammare vet jag inte. Inte att det nödvändigtvis påverkar kvaliteten positivt, men i alla fall jag föredrar jag att handla från demokratier. Dessutom fantastisk kundtjänst och hjälp både inom och utom garanti.

Vet inte om jag associerar något av de två märken till de bästa borrhammrarna dock. Vad för arbete och vilka dimensioner rör det sig om?
 
Hilti är nr: 1 men i Festools nya ser fin ut
 
C
Matti_75 Matti_75 skrev:
Festools nya ser fin ut
Å andra sidan är Festool inte ett namn inom betongbearbetning. Deras produktutbud inom det området är minst sagt minimalt. Och de har definitivt ingen maskin som kan betraktas som "kraftfull".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.