Hej!

Jag skall köpa färg för att måla om min nyinköpta lägenhet och undrar vilka märken på färg som ni rekommenderar? Och vilka rekommenderar ni INTE...?

Det som skall målas är:

Väggar - ovanpå papperstapet
Snickerier
Tak

Tacksam för all hjälp :)
 
Jotun gör bra färg, men Beckers är mest prisvärd. Tycker jag iaf.

Zephir
 
Absolut Jotuns Oljebaserade färg till lister och dörrfoder....Lady Halvblank...kanonfin och härlig att måla med....:)

//Vickan
 
På väggar och tak : Alcro eller Bäckers glans 2 i tak ock glans 7 på vägg ,men det e en smaksak på väggen men i taket så ska det vara matt om det inte är ett kök eller ett badrum då ska det vara glans 20
 
Hade en målare på besök, för att ge lite råd.

Till fönster och fönsterfoder, trodde jag att man hade olje- respektive vatten färg. Och det höll målaren med om. Men när jag frågade om vad han skulle göra hemma hos sig själv? Sa han utan tvekan: Nordsjö oljebaserad färg på fönster och fönsterfoder. Gärna tre strykningar. (vi har mörkbruna foder och lister, usch)

Men det var bara till fönster han rekommenderade Nordsjö!


 
C
Jag kan iallfall varna för Nordsjös våtrumsfärg om du även skall måla badrumstak. "Fel" konsistens och täcker dåligt. Slipade ner alltsammans och målade om med dito Alcro - blev kanon...

/C
 
Bland dom bästa väggfärgerna tycker jag nog inte att någon vanlig Väggfärg 07 eller Väggfärg 20 platsar..

Caparols Capamaxx, Flüggers Flutex och Jotuns Lady 'serier' tycker jag är bättre...
Jag vet inte om varesig Alcro, Beckers eller Nordsjö har exakt motsvarande produkter..

Hursomhelst så är dessa produkter smidigare att jobba med, dom täcker bättre, torkar snabbare och ger slutligen ett snyggare och mer sobert resultat jämfört med 'vanliga' VF 07 och VF 20.

När det gäller snickerier så är oljebaserat helt outstanding... grym täckförmåga, fin utflytning och en mer robust och tålig yta jämfört med vattenbaserat.
Ändock målar jag det allra mesta hemma med vattenbaserat..
Jag orkar inte med kladdet och lukten från oljefärgen.
Men jag har inte heller några krav på att det ska bli "perfekt"..
Eller att det ska se ut som "sprutmålat"... vilket det lätt gör när man kör med oljefärg.

Nej då tycker jag nog istället att det ger ett mycket trevligare intryck när man svagt kan skönja pensel dragen.... när man ser att det är handmålat... men då ska det vara bra gjort.

/Fredrik
 
Jag tycker att Alcro och Caparol är bäst.

Båda är "tunga" på yrkesmåleriet och har ruskigt bra produkter.

kolla in:
www.alcro.se
www.caparol.se
:)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.