• Bild på en äldre armatur med två lysrör, varav ett är ett "Polylux XL"-lysrör och det andra ett nytt LED-lysrör som uppvisar blinkningsproblem.
  • Närbild av en äldre Platinor DX lysrörsarmatur med specifikationer på en etikett för lampor typ 40-431, inklusive eldiagram och kapacitet: 1x40W eller 2x20W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett äldre Philips-lysrör med texten "PHILIPS TLD 18W/29 Made in France" synligt på ytan. Färgglad bakgrund delvis synlig i nedre delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du bytt glimtändarna, för det följde väl med nya när du köpte rören? Om inte så får du ta bort och bygla glimtändarna.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Såg ett svar från Clas Ohlsson:
Fungerar röret ( Ert artikelnummer 36-9350-1 ) i "SERIE" (=en lysrörsarmatur med 2 rör och 2 glimtändare, men endast med ETT mekaniskt drivdon(="drossel"/"reaktor") ?? Jag förstår att man naturligtvis måste byta BÄGGE rören, och BÄGGE glimtändarna.

Kent, Clas Ohlson
Ja de fungerar i tandem/serie kopplingar.

Diagram som visar två olika kopplingsscheman: A för serie- och B för tandemkopplade lysrör.

Det är ju utmärkt om de numera fungerar med LED i tandem. Tidigare var man tvungen att bygga om armaturen och parallellkoppla ledningarna till de båda lysrören om det var modell "Series".
 
Redigerat:
E elmont skrev:
Har du bytt glimtändarna, för det följde väl med nya när du köpte rören? Om inte så får du ta bort och bygla glimtändarna.
Ja jag bytte ut mot glimtändaren som följde med.

J Josth skrev:
Såg ett svar från Clas Ohlsson:
Fungerar röret ( Ert artikelnummer 36-9350-1 ) i "SERIE" (=en lysrörsarmatur med 2 rör och 2 glimtändare, men endast med ETT mekaniskt drivdon(="drossel"/"reaktor") ?? Jag förstår att man naturligtvis måste byta BÄGGE rören, och BÄGGE glimtändarna.

Kent, Clas Ohlson
Ja de fungerar i tandem/serie kopplingar.

[bild]

Det är ju utmärkt om de numera fungerar med LED i tandem. Tidigare var man tvungen att bygga om armaturen och parallellkoppla ledningarna till de båda lysrören om det var modell "Series".
Ah, så felet är helt enkelt att jag bara satte i ett lysrör? Det bör med andra ord fungera om jag sätter i ett till likadant?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jo precis.
 
  • Gilla
talllrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.