Hej!

Jag målar om några skåpdörrar och några av knopparna har gått sönder lite. Alltså den gängade metallmuttern som ska sitta i träknoppen har lossnat och går inte att få dit igen. Har provat att kila in tändstickor men tycker inte det blir tillräckligt hållbart. Vilket lim blir bäst? Hemma har jag trälim för inne resp. ute, PL600, Tec 7 och snickeriapackel. Är det nåt av dem som är lämpligt eller borde jag skaffa nåt annat?

Skåpdörrsknopp med bortfallen gängad metallmutter bredvid en lös skruv på en brun yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borra upp hålet (vanligtvis 8 mm), tryck i en träplugg som du limmar med något av dina trälim, sen borrar du upp i lämplig storlek o gängar tillbaka den stora muttern.
 
  • Gilla
Cirkus och 1 till
  • Laddar…
Ah, lite mer jobb men det kanske är det enda rätta.
 
Nu har jag mätt lite och hålet är redan nu (utan borrning) 8 mm och ytterdiametern på gängan också 8 mm. Kärnan är 6 mm. Är det ändå 8 mm plugg som gäller eller bör jag använda 10 mm? Har nog bara 6 & 8 hemma.
 
T Trrttsch skrev:
Nu har jag mätt lite och hålet är redan nu (utan borrning) 8 mm och ytterdiametern på gängan också 8 mm. Kärnan är 6 mm. Är det ändå 8 mm plugg som gäller eller bör jag använda 10 mm? Har nog bara 6 & 8 hemma.
Principen är att du vill nå nytt trä så 'rätt' är 10då..lr 9..
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Ja, jag misstänkte att det var så. Får leta igenom lådorna eller kolla med nån granne om de har några 10 mm till övers.

Tack för hlälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.