Hej

Tänkte ge mig på att bygga en liknande tidningshylla som på bilden, dvs utan konsoller.

Hyllplan av limträskivor. Tänkte limma dessa samt dra två långa smala skruvar bakifrån i varje hyllplan.

Vilket lim bör man ha till detta för att våga lassa på med tidningar, de väger ju en hel del.

Superfix sa de på byggmarknaden, casco trälim är bättre för trä mot trä enligt andra.

All konstruktionshjälp mottages tacksamt!
 
  • tidningshylla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns ju inte direkt på bilden hur den är gjord men på liknande hyllor jag sett så skär ju hyllplanen in några centimeter i "hållaren" vilket ju gör konstruktionen rätt stabil som det är.
För hållfastheten blir ju inte limmet avgörande utan det blir styrkan i hållaren resp. limträskivan dvs att de inte knäcks av pga momentet.

Jag hade bara kört lite vanligt trälim och ett par skruv genom ryggen för att hålla hyllorna på plats.

Om hyllorna inte går in i hållaren så är det en helt annan femma, då lär inte lim och några skruv räcka tror jag.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Tack. Den bakre brädan tänkte jag köra som 30mm, så hyllplanen kan jag fasa in ca 15mm iaf, mer så blir det svårt att dra någon bakre skruv. Låter det vettigt?
 
Jag skulle köra med en tjockare pelare, tror inte du kommer kunna belasta hyllplanen med så mycket tidningar på bilden genom att bara fälla in hyllplanen 15 mm, det kommer att hålla (beroende på träslag) men hyllorna kommer att bågna nedåt vid belastning. Jag skulle kört på en pelare i 45-50 mm tjocklek och fälla in 30 mm samt dra skruv i minst dubbla längden, helst förborra med några millimeter mindre borr samt dra in 75 x 3 skruv eller liknande.
 
Thomas59
Bokhyllan på bilden är en av otaliga Pilaster-kopior. Pilasterhyllan (Källemo) formgavs 1989 av John Kandell och är en svensk möbelklassiker.

Har ett antal sådana hemma men kan inte påminna mig om att hyllplanen är skruvade. Två år sedan jag skruvade upp dem senast men jag är ganska säker. Gick och kollade nu och pelaren är ganska djup/tjock. Skulle gissa på ca 4 cm med frästa spår för hyllplanen som i sin tur är aningen tjockare (på undersidan) än det frästa spåret vilket gör att hyllplanet vilar på en kant undertill. Hela hyllan är i sin tur infäst i väggen med två skruvar. En ca 2-3 dm från överkan och en 2-3 dm från nederkant.

Pilasterhyllorna tål en hel del belastning. I sovrummen har jag dem som sängbord, fyllda med böcker och tidningar till bristningsgränsen. I Köket agerar en Pilasterhylla köksbibliotek och är proppfull med kokböcker och mattidningar. Ingen av hyllorna har något problem med den lasten. Alldeles säkert limmade med vanligt trälim. Fogen blir starkaren är träet i sig så det är inga problem.

Enkel konstruktion och helt säkert enkla att kopiera och bygga själv. De flsta kopiorna är av betydligt klenare dimension men ofta med störra hyllplan än orginalet och klenare "stolpe"
 
Fantastiskt utförliga svar, tackar, bugar och bockar!!
 
Thomas59 skrev:
Alldeles säkert limmade med vanligt trälim. Fogen blir starkaren är träet i sig så det är inga problem
Stämmer det verkligen i det här fallet? Det känns som att nästan alla kontaktyta i fogen borde vara ändträ mot längsgående fibrer?
 
PrinsValium skrev:
Stämmer det verkligen i det här fallet? Det känns som att nästan alla kontaktyta i fogen borde vara ändträ mot längsgående fibrer?
Äsch, jag är nog bara för trött för att tänka klart. Det beror ju på vilken riktning man har fibrerna i hyllplanen, bla, men det borde ju gå att få tillräcklig med bra yta i vilket fall som helst.
 
PrinsValium skrev:
Äsch, jag är nog bara för trött för att tänka klart. Det beror ju på vilken riktning man har fibrerna i hyllplanen, bla, men det borde ju gå att få tillräcklig med bra yta i vilket fall som helst.
Du hade mer rätt i ditt förra inlägg. Det blir ändträ i stolpen mot över- och undersidan av hyllplanet och lite längs mot längs i hyllans bakkant. (om man inte vänder ändträt dit förstås)
Lim gör alltså inte så mycket för hållfastheten
/B
 
En skruv i bra stål är såklart vansinnigt mycket draghållfastare än en liten limyta. Vill man krångla till det skulle man kunna göra det typ såhär. Då behövs det i princip varken lim eller skruv om man gör det tillräckligt tight. Men en liten skruv från baksidan hjälper ju förstås =)

faodhw.jpg

Jag skulle gjort enklast möjliga "halvt-i-halvt"-fog och dragit in en skruv bakifrån. Dessutom lagt fibrerna vinkelrät mot väggen. Det såg ut på bilderna i länken ovan som dom låg åt andra hållet. För att få en snygg framkant antar jag,

Bengtn: Jag tänkte att man kunde få en ganska bra limyta mellan sidorna på regeln och sidorna i urtaget på hyllplanet. Den ska ju bara hålla fast hyllplanet i horisontell riktning (och delvis hjälpa till så hyllplanet inte tippar).
 
Vilken klockren konstruktion, självklart är det så jag ska göra!!!

Tack!!
 
Thomas59
PrinsValium skrev:
Stämmer det verkligen i det här fallet? Det känns som att nästan alla kontaktyta i fogen borde vara ändträ mot längsgående fibrer?
Nej, fiberriktningen i hyllplanen är sidledes ej inifrån och ut. Sett uppifrån går således hyllplanens fiberriktning parallellt med väggen.
 
Thomas59
Hampe skrev:
Ganska billiga att köpa...
tex: [länk]
För 10-15 år sedan kostade en orginal Pilaster ca 3 500 kr. Skulle inte tro att dom är billigare idag,
 
Thomas59
bengtn skrev:
Du hade mer rätt i ditt förra inlägg. Det blir ändträ i stolpen mot över- och undersidan av hyllplanet och lite längs mot längs i hyllans bakkant. (om man inte vänder ändträt dit förstås)
Lim gör alltså inte så mycket för hållfastheten
/B
En ÄKTA Pilaster har INTE ändträ in mot stolpen. Limmet står för huvuddelen av hållfastheten i samverkan med det frästa spåret och själva hyllans konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.