Hej, behöver byta detta gamla lås men blir inte klok på vad som passar.

Kistans bleck är 225mm högt. Ex assa entré, som jag hade ett över av, passar inte.

Vad ska jag köpa?
 
  • Närbild av en dörrlås mekanism med ASSA märke och synlig dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett äldre ASSA 565 SYM låshus.
De nya låshusen kan vara lite bredare så eventuellt måste man bredda lite i det infällda urtaget men ibland passa det rakt av.
Ditt ASSA entré (låshus 2002) passar men du kan som sagt behöva bredda urtaget lite då äldre låshus inte var lika breda.
 
1 123abc skrev:
Ett äldre ASSA 565 SYM låshus.
De nya låshusen kan vara lite bredare så eventuellt måste man bredda lite i det infällda urtaget men ibland passa det rakt av.
Ditt ASSA entré (låshus 2002) passar men du kan som sagt behöva bredda urtaget lite då äldre låshus inte var lika breda.
Det hade varit bra om det varit ett godkänt lås, då det sitter i en garagdörr.
 
Låshusen är standard men som jag nämnt så var riktigt gamla låshus smalare än moderna som är 20mm.
Om det ska vara godkänt så krävs runda låscylindrar och det är inte säkert att det är borrat så runda låscylindrar passar och då måste hålen tas upp och troligtvis även byta slutbleck till ett säkerhetsslutbleck vilket även det kräver att man tar upp urtaget.
De äldre låshusen och Entré som är ett connect-låshus har olika slutbleck så slutblecket måste bytas om det ska passa
Beroende på vad det sitter för slutbleck idag så skiljer arbetet som krävs för att byta till ett säkerhetsslutbleck connect (1487)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.