Hej alla,

Har precis flyttat in i mitt nybyggda hus och vill nu snabbt köpa ett inbrotts och brandlarm.

Jag vill kunna koppla någon slags kamera på två-tre ställen i huset som skall kunna ta kort eller filma om inbrott skulle ske. Jag har ingen erfarenhet av larm tidigare men vill ha ett larm som kan skicka SMS och om man även kan koppla upp sig via nätet och kolla in via kameran hur det ser ut hemma. Hur larmar man sedan av/på? Är det en manöverpanel man behöver eller finns det en remote grunka som man har på nyckelknippan?

Går det även att sammköra brandlarm och inbrottslarm i samma system? Det hade varit bra.

Är rätt grön som ni kanske märker, men har läst på dessa sidoir om Bosch easy och DSC. Är dom bra för det jag vill ha?

Tack för ev svar.

/T
 
Kamerabiten är inget att sträva efter, Bilderna är i 99 av 100 fall värdelösa på det sätt att du ser att det är något där men inte vem eftersom kaernorna är i klass med tidiga webkameror billiga och med otroligt dåligt dynamiskt omfång. Securitas har sitt larm med denna funktion till sin central, Rapid har något avtal med en tillverkare av larm som du frågar om.

Larmen du nämner Easy och DSC är båda mycket bra larm, Båda fungerar att stänga av med fjärrkontroll. Båda klarar brandlarm också.
Viktigt vid larm är att klargöra vad man vill uppnå, ju fler finnesser ju sämre är det i allt för många fall. Easy har ju fördelen att det har talfunktion vilket gör smsbiten tämligen onödig.
 
Dom flesta lösningar med integrerade inbrottslarm med kameror bygger på att dom ska kopplas till larmcentral och det är bara dom som kan se på bilderna. Jag rekommendera ett inbrottslarm som både kan ha trådbundna detektorer och trådlösa . Sen hade jag valt att använda främst trådbundna detektorer och kompletterat med trådlösa där det är svårt att få fram kabel.
Sen så är jag inte mycket för trådlösa handsändare som man har i nyckelknippan. Visst det är smidigt men om man tappar/blir av med nycklarna så är det fritt fram för tjuven att stänga av larmet och låsa upp dörren och gå in i huset. Jag använder hellre en separat manöverpanel innanför dörren så går larmet om någon obehörig går in.
På kamera biten så skulle jag använt mig av nätverkskameror typ en AXIS M1031-W, http://www.axis.com/products/cam_m1031w/index.htm. För då kan man själv koppla upp sig till kameran och titta och man har även ljud så man kan lyssna/tala.
 
Finns ett svenskt larmsystem som heter Lansen.
Jag fick prova att pilla med det systemet strax innan det kom ut på markanden (kallades då emwiro). Måste säga att bilderna som systemet tog var absolut de bästa jag sett från liknande produkter.

Ett spännande system i övrigt med mycket nytänk, vilket är kul i en annars väldigt konservativ bransch.

Priset är väl egentligen den enda nackdel som jag kommer på/minns.

Kolla på: http://www.lansenhome.com/
 
Vad bra att dom klarar både brand och inbrott.

Jag har förberett med flexrör i väggen mellan entre där manöverpanelen skall sitta och mitt tänkta central-rum. Är det bra att köra deckare, sirener, kameror osv trådlöst eller rekommenderar ni trådbundet?

Har läst om flera som köper från England. Vad är fördelen med det? Priset då eller är det bra larm som finns där som inte går att få tag på här i svedala?

Min fru hade en synpunkt också: "Det skall vara en snygg manöverpanel". Vet ni om dessa har det. Jag kollade på DSC hemsida och kollade in PC1616 och där ser man bara en låda och ett kretskort. Var kan man se manöverpanelen (och även pris)?
Bosch Easy tyckte jag själv inte såg så snygg ut om man kollade på deras hemsida.

FROHIKE: Hur menar du när du skriver att "Easy har ju fördelen att det har talfunktion vilket gör smsbiten tämligen onödig."

Som jag fattat det är väl talfunktionen en finess som berättar för dig vad man skall ställa in osv.
SMS trodde jag var en funktion i larmet som skickar ut ett meddelande till min mobil om at det är inbrott/brand...
Har jag fattat det hela helt fel?

/T
 
Att Easy ringer upp dig och med tal berättar vad som händer.
 
Vad bra att dom klarar både brand och inbrott.

Jag har förberett med flexrör i väggen mellan entre där manöverpanelen skall sitta och mitt tänkta central-rum. Är det bra att köra deckare, sirener, kameror osv trådlöst eller rekommenderar ni trådbundet?
trådbundet är att föredra, då det är högre driftsäkerhet samt att det blir billigare per detektor. Kameror skulle jag inte rekommendera trådlöst då kvaliten är usel(utom riktiga nätverkskameror(WLAN))

Har läst om flera som köper från England. Vad är fördelen med det? Priset då eller är det bra larm som finns där som inte går att få tag på här i svedala?
Att köpa från enland ger bättre pris, en nackdel kan vara att du inte får larmet ned svensk text och tal.

Min fru hade en synpunkt också: "Det skall vara en snygg manöverpanel". Vet ni om dessa har det. Jag kollade på DSC hemsida och kollade in PC1616 och där ser man bara en låda och ett kretskort. Var kan man se manöverpanelen (och även pris)?
Bosch Easy tyckte jag själv inte såg så snygg ut om man kollade på deras hemsida.
Knappsats RFK5500

Som jag fattat det är väl talfunktionen en finess som berättar för dig vad man skall ställa in osv.
SMS trodde jag var en funktion i larmet som skickar ut ett meddelande till min mobil om at det är inbrott/brand...
Har jag fattat det hela helt fel?
PC1616 har ingen talfunktion eller SMS i standard utförande. Larm som Infinite prime eller Powermax+ finns inbyggd talmodul som ringer upp dig och talar om när larmet blivit utlöst. Ver. med GSM modul kan även skicka och ta emot SMS. För kamera skulle jag nog komplettera med en DVR som du kan koppla ihop med larmet.
 
Handla utomlands: Om du köper Easy utomlands så får du köpa en svensk talmodul (rek.pris 520+moms) samt ladda ner alla manualer på svenska från deras hemsida. Det är det enda som skiljer.

Snygg panel: Boschpanelen är JÄTTESNYGG! :D:D Dessutom står det "Bosch" på den, och det känner frugan igen för det står det på både espressomaskinen och strykjärnet och de är ju bra grejer som funkar...:rolleyes:

Kamera: Easy series har inget stöd för kameraövervakning. Då får man komplettera med en, eller fler, nätverkskamera/-or som man kan koppla upp sig mot med en webläsare i pc eller mobil.

Talade meddelanden: Easy ringer till dig och meddelar vad som hänt i klarspråk, med tidsangivelse och sektionsnummer mm. Kan inte skicka sms (utan gsm-sändare), se annan tråd på forumet.

Koppla till/från: Fjärrkontroll, kodbricka eller kod på manöverpanelen eller ring till larmet från en telefon.

Hoppas du blev lite klokare...:cool:
 
Hmm, kom på en sak.
Jag har ju katt också. Hur fungerar det ihop med DSC och Easy larmen?

Kan man ställa in deckare osv på "pet mode"?

/T
 
Fungerar som alla andra larm, du behöver en detektor avsedd att vara tollerant mot djur.
 
Hej igen,

Jag har märkt att det dyker upp nya funderingar hela tiden. Här är några som ni proffs kanske kan svara på:

Vad skall man välja om man vill kunna larma av med knappsats på flera olika ställen? Jag har en entredörr, en tvättstugedörr och en garage port i huset. Kan man larma på/av från alla tre på något enkelt bra sätt eller blir det komplicerat. Jag tänkte inte på detta när jag drog elen så jag har bara dragit en slang mellan mitt koppligsrum och entre dörren.

I övrigt så har jag inga dolda rör att gömma kablar i vilket väl lutar åt att jag måste köra trådlöst? Eller kan man gömma kablarna på något snyggt sätt? Bakom golvlister kanske? (taklister har jag inga)

Hur gör man lämpligast med brandvarnarna. Jag har ca 5 m högt i tak på övervåningen så man vill väl lämpligast placera dem så högt upp som möjligt, men måste man kunna komma åt dem för att återställa ett ev larm, eller går det att resetta från manöverpanelen?

Bör man ha sensorer på alla öppningsbara fönster eller räcker det med rörelse deckare? Löser inte rörelsedeckaren ut om någon kraschar ett fönster och hoppar in?

/T
 
Vad skall man välja om man vill kunna larma av med knappsats på flera olika ställen? Jag har en entredörr, en tvättstugedörr och en garage port i huset. Kan man larma på/av från alla tre på något enkelt bra sätt eller blir det komplicerat. Jag tänkte inte på detta när jag drog elen så jag har bara dragit en slang mellan mitt koppligsrum och entre dörren.
Använd Fjärr för att larma av?

I övrigt så har jag inga dolda rör att gömma kablar i vilket väl lutar åt att jag måste köra trådlöst? Eller kan man gömma kablarna på något snyggt sätt? Bakom golvlister kanske? (taklister har jag inga)
går nog bra, många använder vinden när dom drar kablar.

Hur gör man lämpligast med brandvarnarna. Jag har ca 5 m högt i tak på övervåningen så man vill väl lämpligast placera dem så högt upp som möjligt, men måste man kunna komma åt dem för att återställa ett ev larm, eller går det att resetta från manöverpanelen?
reset beror på vilket larm du tänkt använda. när man sätter väldigt högt kan man använda krok och tråd/kabel för att kunna vira upp/ner dem. dock inte snyggt alls. är det /\ tak så tänk på att inte sdätta det allra högst upp då det kan bildas luftficka som lägger sig ovanför röken.

Bör man ha sensorer på alla öppningsbara fönster eller räcker det med rörelse deckare? Löser inte rörelsedeckaren ut om någon kraschar ett fönster och hoppar in?
mk på alla fönster kan vara lite overkill på villa, IR löser när någon hoppat in och "syns", vill du att larmet ska gå redan när fönster krossas kan du komplettera med glaskross det.
 
bootroos skrev:
Använd Fjärr för att larma av?



går nog bra, många använder vinden när dom drar kablar.



reset beror på vilket larm du tänkt använda. när man sätter väldigt högt kan man använda krok och tråd/kabel för att kunna vira upp/ner dem. dock inte snyggt alls. är det /\ tak så tänk på att inte sdätta det allra högst upp då det kan bildas luftficka som lägger sig ovanför röken.



mk på alla fönster kan vara lite overkill på villa, IR löser när någon hoppat in och "syns", vill du att larmet ska gå redan när fönster krossas kan du komplettera med glaskross det.
Jag var först inne på det där med fjärravlarmning, men är mer och mer inne på knappsats innanför dörren. Det kanske ändå räcker att bara ha en knappsats innanför entredörren.

Tyvärr har jag ingen vind :( Bara väldigt högt i tak. Det får nog bli lite synliga kablar på en del ställen där jag inte kör trådlöst.

Vet du om DSC, Easy, eller PowerMax+ har detektorer som kan återställas centralt ifrån?

Är det är att rekomendera att sätta MK på alla dörrar eller räcker det på dom dörrar där rörelsedeckaren inte kommer åt kanske?

/T
 
Redigerat:
Kollade lite vad det skulle kosta med det jag TROR jag behöver:

Hemlarm Grundpaket
PowerMax+ 3 995.00 :-
-I detta paket ingår en handsändare, en ir-detektor, och en magnetkontakt

Manöverpanel villalarm
1 795.00 :-

GSM-modul hemlarm
3 195.00 :-

Husdjurs IR hemlarm
895.00 :-

Kamera hemlarm
2 695.00 :-

Magnetkontakt hemlarm
595.00 x 6 = 3 570.00 :-

Rökdetektor villalarm
895.00 x 2 1 790.00 :-

Utesiren villalarm
1 495.00 :-
-----------------------------------
Total: 19 430.00 :-

Är det så satans dyrt? Vet inte om jag glömt något som man måste ha, men vad skulle detta uppskattningsvis kosta i England där många verkar köpa?

Är Easy eller DSC billigare med samma funktioner och funktionalitet?

/T
 
Hej,

Gå in på t.ex. http://www.securitywarehouse.co.uk och kolla vad priset blir.

Plocka ihop ditt "paket" och gå till kassan så räknar de på frakt och VAT också, då vet du kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.