Hej!

Jag håller just nu på att välja mitt första kök och är verkligen i valet och kvalet om vilket kök jag bör välja. Jag hade gärna valt IKEAs kök men tyvärr erbjuder inte deras nya system Metod stommar i bredden 50 cm vilket jag måste ha för att utnyttja så mycket yta som möjligt av mitt lilla kök.

Vilka köksleverantörer tycker ni är nära IKEA i pris samt har likvärdig (eller bättre) standard? Har kollat på Kvik, HTH och Electrolux Home än så länge. Jag trodde att Kvick skulle ligga i ungefär samma prisklass som IKEA men icke. Bara snickerierna (omonterade) hos Kvick gick för samma summa som för snickerierna, bänkskiva och montering hos IKEA (inte IKEA som monterar men de verkar ha avtalet priser för montering med vissa hantverkare).

Har någon bra erfarenhet av HTH's "Gör det själv"? Där blir snickerierna någon närmre IKEA i pris (om priset nu stämmer)? Hur är det med leverans från deras Stockholmsbutiker?

Även tittat lite på Elgigantens Epoq men tycker deras luckor verkar väga ganska lite och lite plastiga kanske.

Uppskattar alla tips!

Mvh
Sophie
 
Vi har valt HTH gör det själv och är väldigt nöjda! Har anpassat något skåp och gjort egna luckor och lådförstycken, funkar bra.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
IKEA säljer sitt gamla system fram till sommaren 2015 om ni tycker det är ett alternativ.
 
Fanjunkarn skrev:
Vi har valt HTH gör det själv och är väldigt nöjda! Har anpassat något skåp och gjort egna luckor och lådförstycken, funkar bra.

Lite sent svar härifrån tyvärr. Ok det låter ju bra. Hur anpassade ni skåpen etc? Gjorde ni det själva eller beställde från en hantverkare? Jag behöver nämligen ett avslutningsskåp som HTH inte har... Beställde ni från butikerna i Stockholm?
 
Ja jag har sett det, men det känns lite dumt att köpa ett system som är på vägg ut...
 
Jag skulle ta kontakt med en kökssnickare. Kostnaden beror så klart på vad det är för kök man väljer men behöver man specialmått för att utnyttja utrymmet maximalt så hade jag personligen valt detta alternativ.
 
Man kan ju kombinera med skåp från hth ordinarie sortiment om det du önskar finns där. :)

Jag vet t.ex att vaskskåp med utdrag bara finns i 60cm i GDS men de har 80cm i ordinarie sortimentet så man kan beställa det där i genom...
 
Tack för alla svar! Det blir nog HTH och kökssnickare.
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju även kolla Epoq. De har skåp som är 50 cm.
 
Marbodals funka-sortiment? Tror de är K-rauta som säljer de
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.