Hallå!

Planerar köksrenovering av orginalkök från 1952. Allt ska bytas.

Har resonerat som så att vi vill att köket håller i en 20-25 år så att vi inte behöver bry oss än på ett tag. Vi lägger hellre lite mer pengar nu, som till största del ska lånas av banken med hjälp av renoveringslån, än tar det billigaste och byter kök om 10-15 år.

I krokarna finns Smedstorp kök. Har varit där och tittat och bestämde oss för Fredriksdal. Men så kommer vi hem till stan och jag börja kalkylera, nosa på andra kök och främst börjar få en helhetssyn för vad hela renoveringen kommer att kosta. Vi ska nämligen göra en hel del mer än bara köket. Vi ska ju presentera våra planer och offerter för banken och deras mäklare, de gör en uppskattad bedömning över värdeökningen och vi får lån på det hela.

Jag blir lite velande när det gäller typ av kök dock. Vill helst fortfarande ha Smedstorp. Räknar med en kostnad för bara kök på ca 250 000-300 000. Totalt för renovering av hus ca 1,2 miljoner. När jag ser totalen så blir jag att luta mer åt IKEA-kök då vi sparar ca 200 000. Pengar vi kan lägga på resten av huset.

Men vad blir värdeökningen på huset? Kan vi räkna hem ett dyrare kök vid försäljning och värdering och hur tänker banken?
 
Om ni kan räkna hem ett dyrare kök beror helt på var huset ligger och vad det är värderat till idag. Generellt sett är nog svaret nej på denna frågan. Förutsatt samma vitvaror och bänkskiva och att köket är ordentligt monterat med passbitar o.s.v. så får du inte mer för ett Smedstorp än vad du får för ett IKEA kök vid varken värdering eller försäljning.

Det är helhetsintrycket vid försäljning som ofta bidrar till ökad värdering. Banken bör dock utgå ifrån samma peng oavsett kökstyp enligt mig. Tittar jag på Fredriksdal ser det inte speciellt exklusivt ut jämfört med typ IKEA:s alternativ och en presumtiv köpare kommer tycka likadant.

Om ni nu planerar att bo kvar så länge som ni gör så ska ni ju dock välja det som ni själva känner mest för.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
harry73
Om ni bor kvar 10 -15 år innan ni säljer är det viktig att köket fortfarande ser fräscht ut, så då är det kvalitet på diskbänk, köksluckor mm. som styr hur fräscht det ser ut, men jag tror inte att man får 200 000 mer vid försäljning om 10 år om ni väljer smedstorp istället för IKEA.
Då kan det vara värd att behålla gamla köket så mycket som möjligt. De borde bli sällsynt så småningom och då kan det vara ett plus vid försäljningen att originalköket finns kvar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
En hel del av ett 50-talskök var av god kvalitet. Jag tog själv in en snickare som modifierade ett 50-talskök för ca 20 år sedan och i storstadsområde. Huset är sålt 2 ggr sedan jag sålde - och köket finns fortfarande kvar (om än med någon liten ändring). Jag har idag IKEAkök. Om man väljer det dyrare alternativet är ytskikten på luckorna av god kvalitet. Vid en försäljning kan man ju alltid "lyfta" ett kök med tex en då modern bänkskiva ell dyl. Som tidigare sagts - du får näppe ut 200.000 extra vid en försäljning om 10/15 år. Husets läge (här är ju det utanför Sthlm/Gbg) och totalkänslan är det som lägger prisnivån.

Tillägg: Smedstorp är nära min bostad och jag har varit där flera ggr nyligen för att kolla deras bänkskåp och lådor. Jag blev inte imponerad av finishen och det är lite förvånande då detta är deras egna visningslokaler.
 
Redigerat:
Köket vi har nu är inte i bra skick. Oräddbart. Det har passerat minst fyra husägare, inklusive en småbarnsfamilj, sedan huset byggdes. Det enda som renoverats är badrummet. Det gjordes på 80-talet. Huset har länge varit inom samma familj, som också har en släktgård. I huset har ungdomar och sedan gamla mamma huserat när generationsväxling på gården gjorts. Vi köpte det när hon skulle flytta till äldreboende. INGET är underhållet på huset. Men så var det billigt också och vi prutade ner det just med förutsättningen att kunna få renovera det så som vi vill ha det.

Huset ligger på Österlen i en populär by. Köpte det för 720kkr. Utgångspris var 810kkr. 3 rok, 72 kvm. Grannarna har sålt sitt måttligt renoverade, nästan identiska, hus för 1445kkr. Dock är deras kök minimalistiskt och skulle, enligt mig, passa bättre i en sommarstuga. Ingen bänkplats och inga överskåp. Samt att vi har garage. Det har inte de. I byn är det ovanligt med hus som passar barnfamiljer. De husen brukar också säljas direkt. Vi ska bygga ut så vi får ett till badrum och ett till sovrum samt dubblerad yta på köket. Den andra grannen, med ungefär lika boyta som vi kommer att få, sålde sitt hus för 2400kkr.

Smedstorp tilltalade mig. Tyckte finishen var fin och framför allt tilltalas jag av valmöjligheten. Har ritat upp IKEAS kök men då blir det en massa passbitar och de har inte de ändhyllor och funktioner jag vill ha i köket. Men snålhetstrollet på axeln viskar att jag kanske klarar mig utan det.

Främst är det väl värderingen av våra planer inför lånet jag funderar över. Om banken ändå bara ger en schablon för byggnation av nytt kök eller om man får låna till det man vill bygga. Har inte fått det värderat än.
 
yonna skrev:
En hel del av ett 50-talskök var av god kvalitet. Jag tog själv in en snickare som modifierade ett 50-talskök för ca 20 år sedan och i storstadsområde. Huset är sålt 2 ggr sedan jag sålde - och köket finns fortfarande kvar (om än med någon liten ändring). Jag har idag IKEAkök. Om man väljer det dyrare alternativet är ytskikten på luckorna av god kvalitet. Vid en försäljning kan man ju alltid "lyfta" ett kök med tex en då modern bänkskiva ell dyl. Som tidigare sagts - du får näppe ut 200.000 extra vid en försäljning om 10/15 år. Husets läge (här är ju det utanför Sthlm/Gbg) och totalkänslan är det som lägger prisnivån.

Tillägg: Smedstorp är nära min bostad och jag har varit där flera ggr nyligen för att kolla deras bänkskåp och lådor. Jag blev inte imponerad av finishen och det är lite förvånande då detta är deras egna visningslokaler.
Smedstorp är sådant, precis som Ballingslöv och liknande, som sätts i mycket nyproduktion. Precis som de andra märkena har kvalitén på privatkundssortimentet börjat närma sig denna kvalitén, men med oförändrad prisbild.
 
Hm. I hear you. Jag som lyckats lockas av närproducerat och tillverkning på plats vad gäller Smedstorp. Och jag vill slippa montera ihop det själv.

Har alla fingrarna mitt i handen men tvingar väl i en skruv om det kan spara lite pengar. Fast annars så lever vi efter devisen varför göra något själv när man kan betala någon annan, som gör det bättre, att göra det. Dock inser vi att rivning av bef kök får vi nog dras med för att få ner kostnaderna.
 
Vad menar du med närproducerat?
 
KristinaRT
När vi flyttade in satt det ett ca 15-18 år gammalt Ballingslöv kök i huset. Hade säkert kostat en bra slant, eftrsom köket sattes in av privatpersoner. Men oavsett märke hade det gjort sitt, det var slitet, nött och tråkigt.

Helt ärligt så tror jag få kök, oavsett tillverkare, är i sådant skick att de höjer värdet på huset efter ett antal år. Speciellt inte om man faktiskt använder sitt kök, eftersom det då slits.

Det är val bara att bestämma vad som är viktigast för er - som du själv säger står valet mellan att lägga 250000 endast på köket eller lägga 50000 på köket och 200000 på andra rum. Om ni älskar att laga mat, använder köket som vardagsrum eller tycker njuter av kvalité, så är det kanske värt det för er. Om ni är tillfreds med ett nytt praktiskt, snyggt kök med helt OK kvalité och massor av bra inredning, och hellre vill lägga lite extra på t.ex. folv, tapeter eller ett lyxigare kakel ska ni göra det.
 
Välj ett kök som ni gillar själva och som ni tycker passar in i ert hus.

Om köket är genomtänkt och inte helt urflippat på något sätt så kommer det hålla uppe husets värde vid en eventuell försäljning, oavsett märke på köket, om det inte blivit alltför slitet. Bankens värdering lär bli baserat på mäklarens värdering, som i sin tur beror på vad mäklaren tror att någon skulle betala för huset... tror du själv att det finns köpare i ert område som skulle välja att betala mer för huset om det sitter ett mer exklusivt och kanske bättre anpassat kök i huset? Blir huset i övrigt av en sån nivå att någon som är villig att betala för, och kanske bara vill köpa, en dyrare köksinredning, även gillar resten av huset?

Själv gillar jag inte kök med överskåp som slutar halvvägs upp på väggen, eller där skåpen uppenbart inte passar in i utrymmet och vill hellre ha måttanpassade skåp och bänkar, men jag skulle ju knappast betala väldigt mycket mer för ett hus som i övrigt inte håller en väsentligt högre klass. Köket är viktigt, men det är ändå bara ett rum i hela huset. Just köksinredningen kan man dessutom rätt enkelt byta ut om man inte gillar den...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Bankerna har schablonmetoder för att värdera hus och renoveringar. Och då smäller ett dyrt kök inte särskilt mycket högre än ett budgetkök pga risken vid husförsäljningen. Banken måste ju värdera hur dyrt huset kan säljas om ni inte klarar av lånet mer. Jag har svårt att tro att ni kommer att belåna huset med 200 kkr mer bara för att sätta in ett dyrt kök.
En eventuell senare köpare kanske tycker inte alls om ert smak och vill riva ut det fina köket i alla fall.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Just när det gäller kök så är det ju lite komiskt — det är där det läggs hundratusentals kronor utan att det för den skull innebär någon värdeökning på huset att tala om. Särskilt inte med ert tidsperspektiv på 20-25 år.
Om man köper hus, renoverar och säljer direkt är det ju annorlunda men vad ni än väljer för kök idag så kommer det näppeligen att påverka husets värde om 25 år. Med tanke på trendkänsligheten när det gäller köksinredning kan det t o m vara så illa att ert val blir en belastning som gör huset mindre attraktivt.
Välj ett kök som ni anser er ha råd med och gillar och vill ha om ni ska leva med det i 20-25 år; allt annat är ointressant.

Lycka till med renoveringen!
//Ronnie
 
Att du väljer ett kök för 300k innebär inte att du kan öka priset med detsamma.
Huset ökar inte från 1,2 miljoner till 2 millar pga köket.

Vad ni vill lägga för att vara nöjda är ju förståss upp till er.
 
D
En tanke som jag har om du nu väljer ex billigare Ikea kök är ju det du sparar. Sen om du sedan om 20-25 år ska sälja så kanske inte luckor och liknande inte är i så bra skick eller färgen inte är det som är i mode, kan då inte det man sparar om det nu är ca 200'000 om jag inte tänker fel en liten del av det gå till att ex bara bytta luckorna, bänkskiva m.m. om nu stommarna ser bra ut. Borde ju bli billigare med bara bytta luckor än ett nytt kök.
Sedan så var väl nån artikel tidigare att många andra företag anpassar så man kan köpa deras produkter till Ikea köken. Om nu inte Ikea har ändstycken eller det du saknar kanske du kan hitta det hos nån annan men det passar till Ikea köket du väljer. Alternativ hör med snickare om vad det hade kostat att få tillverkat/beställt just ändstycken.

Min erfarenhet är att priset på köket spelar inte roll när du säljer utan helheten och känslan man får. Hjälpt till med sälja ett par lgh, det jag gjort i köket som var väldigt enkelt och relativt billigt var att bytta ut alla handtag och knoppar till mer modernare och det höjde upp känslan man fick. Sen kanske inte hör helt hit men är ändå lite med känslan, var på en visning när man letade lägenhet, där hade ägaren satt in helt nytt kök och även gjort om badrummet. Badrummet såg snyggt ut men såg ju väldigt slarvigt ut ex att inte var fog högst upp. Men det som nog pajade budgivningen mest för säljaren var att denne var dumsnål, varken städade själv eller anlitade någon att städa. Var byggdamm lite var stans, de damiga handavtrycken på kaklen förstörde helt känslan med det nytt kök.
 
Jag hade köpt billigare kök och haft en buffert till vitvarorna i köket. För efter 5-10 år så är köket detsamma men de flesta vitvaror kan med enkelhet uppgraderas, och det är vi en eventuell försäljning sådant som kan ge pengar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.