M
Vi har en liten pool på ca 1m3. Idag använder vi kalciumhypoklorit för att hålla bakterier och alger borta. Problemet är att det höjer PH och det blir kalkavlagringar efter ett tag. Inte helt oväntat kanske. Finns det bättre produkter att välja? De flesta pool-"klor" produkter som finns på hyllorna i mina lokala butiker innehåller cyanursyra vilket gör att vattnet blir mättat med kloret och det tappar verkan.

Jag tänker att rent klor (natriumhypoklorit) är bättre. Hittade rent klor på nätet. http://www.uniolprodukter.se/se/art/natriumhypoklorit-6-kg.php eller https://farggrossen.nu/produkter/tv...mikalier/31975__natriumhypoklorit_pld_-_6_kg/

Hanteringen blir ju lite problematiskt. Hur hade ni gjort? Finns det enklare produkter att använda, och framförallt med mindre förpackning. Jag lär inte behövs så mycket och klor tappar effekt efter ett tag.
 
Redigerat av moderator:
Är det ett spabad eller vad är för något?
 
M
Tiger79 skrev:
Är det ett spabad eller vad är för något?
Ja det är det. Vill helst inte byta vatten allt för ofta då det är borrad brunn och inget bra sätt att transportera mer vatten.
 
Har själv pool på ca 20kbm Kör med långsam klor och chock klorar någon gång per säsong för att släppa bindningen av kloret...
 
Micke64 skrev:
Vi har en liten pool på ca 1m3. Idag använder vi kalciumhypoklorit för att hålla bakterier och alger borta. Problemet är att det höjer PH och det blir kalkavlagringar efter ett tag. Inte helt oväntat kanske. Finns det bättre produkter att välja? De flesta pool-"klor" produkter som finns på hyllorna i mina lokala butiker innehåller cyanursyra vilket gör att vattnet blir mättat med kloret och det tappar verkan.

Jag tänker att rent klor (natriumhypoklorit) är bättre. Hittade rent klor på nätet. [länk] eller [länk]

Hanteringen blir ju lite problematiskt. Hur hade ni gjort? Finns det enklare produkter att använda, och framförallt med mindre förpackning. Jag lär inte behövs så mycket och klor tappar effekt efter ett tag.
Hej, i USA är det väldigt vanligt med Natriumhypoklorit, alltså flytande klor, som doseras manuellt på dagsbasis. I poolbutikerna i USA säljer dom detta på tapp, från tank, alltså du har med dig dina 5-liters dunkar som de fyller på vid behov. Natriumhypoklorit höjer dit pH så det bör du ha kolla på. Dock är det inga häftiga kast så det skall inte vara speciellt jobbigt. I övrigt är det "neutralt" för ditt vatten, så varken kalcium eller cyansyra tillförs.

Om du söker upp din lokala poolbutik så kan du köpa Natriumhypoklorit 12-13%-ig på 20-25liters dunk. Vanligtvis skickas inte detta via paket eftersom det faller under Farligt gods, utan upphämtning brukar krävas.

//Martin
 
Vill du inte köpa så mycket kan du även köpa Klorin på 5-liters dunk och använda. (Klorin = Natriumhypoklorit). Det är dock lite svagare ca 6% har jag för mig.

//Martin
 
M
Tack för alla synpunkter. Jag ska kolla efter mindre dunkar. Det är ju inte jättevolymer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.