Hej!

Skall börja med mitt badrumsbygge nu och funderar på vilken typ av innertak jag ska välja.
Jag fundera på att sätt Huntonit Symfoni, det är målat 6 gånger (tror jag det var) och godkännt för badrum.

Nu har jag snedtak mot den väggen där badkaret skall stå, med vägghöjd på 145 cm innan snedtaket börjar, det lär plaska en del från barnen dessutom.

I konstruktionen har jag åldersbeständig plast bakom glespanelen som jag fäster innertaket på.

Har ni idee'r på hur man skulle kunna göra innertaket?
 
Kan Du inte göra snedtaket som en vägg (måla)
eller ska dom andra väggarna kaklas hela vägen upp?
Och sen köra huntoniten i "taket".

Mvh Putte
 
Ja, du kan ju faktiskt kakla snedtaket också.
 
Jo jag har funderat på att måla också.

Kakel vill jag nog inte ha i snedtaket, det blir så mycket kakel i rummet då.
Den vågräta takdelen är bara ca 70 cm och snedtaket är kanske 3-3,5 meter, takhöjden är ca 3 meter.

Rummet är ca 12.5 kvm stort.

Om man målar, vilka alternativ har man då för underarbetet?
Takgips med fasade kanter o "fylla i" med färg i skarvarna så det blir tätt?
 
tomson skrev:
Jo jag har funderat på att måla också.

Kakel vill jag nog inte ha i snedtaket, det blir så mycket kakel i rummet då.
Den vågräta takdelen är bara ca 70 cm och snedtaket är kanske 3-3,5 meter, takhöjden är ca 3 meter.

Rummet är ca 12.5 kvm stort.

Om man målar, vilka alternativ har man då för underarbetet?
Takgips med fasade kanter o "fylla i" med färg i skarvarna så det blir tätt?
Det hade nog blivit lite väl mycket kakel.

Ska du måla takgips (använd vanlig gips med spackelfals längs kanterna) i badrum så spacklar du med våtrumsspackel och remsa som vanligt, sen målar du med ett speciellt våtrumssystem. Först grundfärg (ser ut och kan användas som tapetklister) och sen färdigstrykningsfärg.
 
Jo det låter ju säkrare att göra på det viset, mera jobb förstås.

Det hade ju varit smidigt om det fanns något "färdigt" att sätta upp som huntoniten, men man är väl kanske tvungen att lägga lite arbete på det.
 
Är det nån som har en erfarenhet av att ha takpanel i badrum?
Har x antal lpm kvar som jag tänkt ha i ett badrum med snedtak, det är Gapros vitvaxad furupanel (www.gapro.se).
 
jgranbo skrev:
Är det nån som har en erfarenhet av att ha takpanel i badrum?
Har x antal lpm kvar som jag tänkt ha i ett badrum med snedtak, det är Gapros vitvaxad furupanel (www.gapro.se).
Ja det går ju utmärkt, snyggt blir det åxo.
 
Kommer från en gammal kåk som fick badrum -76. Vi har bara lackad furu. Visst har den blivit lite ful med åren, men inte möglig eller nåt! Den har ju suttit där i 30 år, och kommer nog att sitta några 10 till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.