Vill verkligen undvika att starta ytterligare en tråd om golvspån från byggmax, men nu kan inte hitta i nån annan tråd hur det egentligen monteras.
Mitt golv verkar vara tillverkat av Novopan och jag har hittat en bruksanvisning på nätet.
http://www.novopan.dk/Files//Filer/pdfer/Montagevejl_Spaandex K-Gulv(Svensk3).pdf

Förpackning av Novopan golvspånplatta med etikett och monteringsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bruksanvisning är ganska otydlig och säger inte vilket håll man ska börja från, men om man söker på andra golv så verkar det alltid börjar från vänster.
Men jag tycker det känns konstigt med tanke på spontningen, man vill väl liksom lägga nästa skiva "på" den som redan är monterad?
Mina skivor har likvärdig spontning upptill/vänster och höger/nedtill, så om jag börjar från vänster så måste jag skjuta nästa skiva under den föregående antingen på kortsidan eller längst sidan.
Hänger ni med?
Ska detta monteras från höger istället? Golvspånskiva mot bakgrund av befintligt trägolv och isolering synlig bakom radiator, oklar monteringsriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Texten uppåt brukar det vara
 
M
På bilden sida 6 verkar det vara lagt från höger, men det står inget om ordningen i texten vad jag ser.
SPAANDEX K-GOLV och SPAANDEX UNIPAN K-GOLV läggs i förband med minst 300 mm förskjutning och tvärs över de uppsatta reglarna/bjälkarna med rätsidan uppåt, dvs. den markerade sidan, och med kortändarna fogade på reglarna/bjälkarna. Skarvning mellan bjälkar (fogning mellan reglar) får endast förekomma i allmänna bostadsutrymmen. Golvspånskivorna läggs med ett mittavstånd på max. 600 mm mellan reglar/bjälkar och bör helst täcka minst två regel-/bjälkavstånd. Golvspånskivornas fria kanter mot väggar och öppningar ska var understödda av läkt.
 
hantverkare1 skrev:
Texten uppåt brukar det vara
Dessa skivor har text på bägge sidor.
"This side down" respektive "Denne side op". Tror nog jag fått det rätt iallafall :)
 
  • Haha
quilding
  • Laddar…
Micke64 skrev:
På bilden sida 6 verkar det vara lagt från höger, men det står inget om ordningen i texten vad jag ser.
Tack för att du också tittat. Så det kan alltså vara så att man lägger från höger? Jag trodde det var någon form av standard att lägga från vänster (det hade passat bäst i mitt rum eftersom de flesta besvärliga rörgenomföringar är just i det hörnet.
 
Fick det här svaret:
Når du starter montagen af Novopan gulv gør du det fra venstre side med langsidens fer frem, og fer frem på pladen højre kortside. På den måde kan du på den liggende plade påføre limen i en arbejdsgang.

Translate:
När du startar installationen av Novopan golv gör det från vänster med långsidan tungan framåt och tungan framåt på plattan höger kortsidan. kan du på den liggande plattan gäller på vägen limmet i en operation.

Vet inte om jag blev klokare av det. Om jag tittar på plattan uppifrån så kan ha "tungan" antingen uppåt/höger eller nedåt/vänster.
 
Jag tolkar att du skall vrida skivan på bilden.

Och så börjar du "där du kommer in i rummet. Lägg alltså plattorna framför dig. Då stämmer det väl.
 
e3henri skrev:
Dessa skivor har text på bägge sidor.
"This side down" respektive "Denne side op". Tror nog jag fått det rätt iallafall :)
Ajdå, då kan man ju inte bygga in "This side up" och låtsas att det regnar för att det inte står något på andra sidan :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hmm jag tänker att man början längst in i rummet. Ska kolla det.
 
S
första lägger du så att du bara ser. där du skall limma. så man bara ser sponten man skall lägga limmet på.
 
SBH skrev:
första lägger du så att du bara ser. där du skall limma. så man bara ser sponten man skall lägga limmet på.
Och för mig blir ju det att börja från höger, inte vänster.

*****************************************
* 1 Börja här? *
* *
* *
* 2 Börja här? *
*****************************************

Limbara ytan är som sagt upptill+höger eller nedtil+vänster
 
Verkar väl vettigt att det är de två sidorna som inte är limbara uppifrån som ska vara i hörnet man börjar med. Alltså enligt 2an ovan (vilket för mig är att börja från höger - jag tänker inte att jag lägger skivorna framför mig - utan jag har det gamla golvet krav - bryter upp det längst in allt eftersom och bygger golvet mot mig)

Enligt den första bilden så är det alltså sidorna upptill och höger som ska ligga i starthörnet?
Med andra ord tryck upp skivan mot väggen vid elementet och sätta den längst till höger på bilden (och så sågar man väl av sponten mot väggen antar jag)
 
Redigerat:
S
på den bild du har på ts.
är det vänster och botten som skall limmas
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Japp det borde vara de ytorna aom ska limmas. Antar att man i första hand limmar på det som redan är monterat
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
e3henri skrev:
Japp det borde vara de ytorna aom ska limmas. Antar att man i första hand limmar på det som redan är monterat
det är ytorna som skall limmas. dock går det att montera från andra hållet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.