Har tidigare skrivit detta under "grund o markarbeten" men inte fått nåt svar där. Jag gör ett försök här istället;

------

Ska bygga garage på ca 8x9 meter som ska vara uppvärmt med luftvärmepump, ingen golvvärme alltså.

Marken består till större del av lera och sten och vad jag kan se så tjälar det inte speciellt mycket eller ojämnt där. En mindre del av byggytan är uppfylld med jord, sten och grus ca 70 cm på djupaste stället. Den fyllda ytan är inte packad med vibrator utan jag har kört med traktor och bilar där emellanåt och sen låter jag vintern och snösmältningen sköta resten. Givetvis kör jag med padda om det visar sig att det behövs. Ytan har idag bra fall med diken och slänter på 2 av sidorna så avrinningen fungerar bra. Jag kommer även att ordna bra dränering runt garaget.

Ytterligare info om marken; Alldeles intill byggplatsen har vi ladugård med stall där det gjutits i 2 omgångar de senaste åren. Jag själv gjorde den sista gjutningen (4x4meter) och då fyllde jag upp med ca 10 cm sand, isolerade 5 cm (10cm i ytterkant) och gjöt sedan. Efter ett år grävde jag upp utanför stallet och isolerade lite framför en port som INTE är lika bred som den gjutna ytan. Det gjorde jag "bara utifall" men jag såg inga tendenser till tjälskjutning under plattan det första året och läget är oförändrat idag, efter 3 år.

Vi hade -32 grader som kallast den första vintern kan jag tillägga. Jag grävde INTE ur för denna platta utan la allt ovanpå befintlig jord som fanns där under.


Min fråga inför garagebygget är då; Hur mycket måste jag gräva ur, hur mycket grus/sand måste jag fylla upp med och vilket material ska jag fylla med.

Tacksam för svar och synpunkter i övrigt...
 
Hur mycket du måste gräva beror på vilken höjd du ska lägga garaget på. Om du ska ha isolerad platta bygger denna typiskt 20cm isolering + 10 cm betong. Under ska du ha ett dränerande material ca 10cm som också är lätt att kratta jämt. Jag har använt 4/8, men även 2/5 ska gå bra. Du ska inte använda sand eller grus med stenmjöl som markeras med 0/X ex. 0/5. Under detta kan du använda dig av makadam typ 0/18 som packas ordentligt med padda.

Enklast är altså att utgå från betongytan och sen räkna neråt. Då vet du sen hur mycket du måste gräva ur eller fylla ut.
/CC
 
chris47 skrev:
Hur mycket du måste gräva beror på vilken höjd du ska lägga garaget på. Om du ska ha isolerad platta bygger denna typiskt 20cm isolering + 10 cm betong. Under ska du ha ett dränerande material ca 10cm som också är lätt att kratta jämt. Jag har använt 4/8, men även 2/5 ska gå bra. Du ska inte använda sand eller grus med stenmjöl som markeras med 0/X ex. 0/5. Under detta kan du använda dig av makadam typ 0/18 som packas ordentligt med padda.

Enklast är altså att utgå från betongytan och sen räkna neråt. Då vet du sen hur mycket du måste gräva ur eller fylla ut.
/CC
Tack för bra svar, nu vet jag nästan precis hur jag ska göra. Ska jag först lägga makadam som packas och ovanpå detta 4/8 el 2/5?
 
Ja just det. Makadam som går att packa, som innehåller allt från stenmjöl till 18 (0/18) eller ännu större. Det är blandningen som gör att det ligger still efter packningen.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.