Det finns inget enkelt svar på den frågan.
Ser man sig om kring så ser man att de flesta grunder som byggs idag (kring 90%) är gjuten platta med golvvärme. De som framför allt använder torpargrund är modulhustillverkarna och anledningen till det är att de inte kan använda någon annan grundkonstruktion på grund av att deras huskonstruktioner är som de är.
 
Jag tror att dom som bygger med plattor tycker att det är överlägset och att dom som bygger med torpargrund försöker försvara det så gott dom kan. Svaret du får beror nog på vilken lösning dom själva valt/varit tvungna att välja, Jag tror inte att någon säger jäklar jag tog platta å gud vad jag ångrar mej eller tvärtom.
 
Har aldrig hör någon med platta ångra sig. Däremot finns det en hel del folk med torpargrund som fått fuktproblem som säkert ångrar sitt grundval.
 
Jo men dom som bygger med torpargrund har väl oftast varit tvungna pga husmodell, å då är det väl snarare hela huset man ångrar eftersom valet inte fanns.
 
Sant. Men jag tror inte det var någon som höll en pistol till deras huvud och tvingade dem att bygga huset. Man kan ju alltid välja att inte bygga eller välja något annat husföretag som inte tvingar en att använda torpargrund.
 
Nä men det finns säker en hel del säljare som framhäver att konstruktionerna är likvärdiga, och då kan man ju som köpare lätt tro på det, och du vem vet hur våra plattor mår om 30 år??
 
Eller om 50 år när bästföredatumet på golvvärmeslangarna har gått ut. Du har så rätt.
 
Saxat från Isodräns hemsida:
-----------------------------------------------------------------------
Platta på mark är ett modernt begrepp för en husgrund som i princip grundläggs på markytan och därmed nyttjas som golv i källarlösa hus. Under 1960- fram till 1980-talet producerades ett stort antal hus med platta på mark. Så småningom uppdagades att många av dessa hus drabbades av fuktproblem i grundkonstruktioner. Man ansåg då att golvkonstruktioner ej kunde ha kontakt med marken och att fuktproblemen kunde undvikas genom att istället utföra husgrunder med bjälklag över marken, så kallade krypgrunder.
Så småningom uppdagades dock att många hus som byggts på krypgrunder också drabbades av fukt och mögel problem och många boende blev även sjuka. Utrycket sjuka hus var därmed fött.
-------------------------------------------------------------

Jag tror att det rullar fram och tillbaka vad som är bäst. Idag har man ju tjocka dränlager av kross och tjock cellplastisolering, och förhoppningvis har man nu kommit fram till en bra metod för att bygga plattor på mark.
Å andra sidan ska ju huset stå i många tiotals år. Det finns ju hus med torpargrund och krypgrunder som stått i hundratals år, så....

Vi har byggt huset på plintar. Det kan inte gå fel ;)

 
;) Va inte så säker på det, snart kommer det nog nån galna betongsjukan eller nåt smittsam plintmask... 8) hm det var nog inte dom här svaren frågeställaren ville ha....
 
Smittsam plintmask!! Galna betongsjukan!!!

ROFL ;D
 
Rätt byggt är nog ingenting fel men frågan är om dom har kommit fram till vad som är rätt, det handlar ju om att det ska hålla på lång sikt, med galna betongsjukan menar jag att dom kommer alltid på något nytt som är mer eller mindre sant, herregud nu är det ju akrylamid i kaffe oxå, konstigt att inte det här kaffedrickande folket har dött ut för länge sen...
 
Precis. Jag tycker att man ska välja vad som är passar bäst till huset, tomten och plånboken.
Sen får man hålla tummarna. Först för att det ska bli rätt gjort...och sen för att det ska funka som det är tänkt.
 
Bob_the_builder
En av de nackdelar med platta på mark som ibland nämns är att den lösningen är mer radonkänslig. Detta går dock att delvis komma runt med täta genomföringar, slangar under plattan som trycksättes osv osv.
 
Är det någon som skulle våga sig på att ranka de olika grunderna under följande...

Ranking 1: Kostnad
Ranking 2: Fukt isolering
Ranking 3: Med förutsättning om golvvärme

 
:) Hallå per Solsjö, du verkar vara en klippa på det här... Hm inget organiskt material i kontakt med platta säger du. Om man inte har lagt byggplast under innerväggarnas reglar är det alltså att anse som byggfusk?? Finns det nån lag/byggnorm där det står skrivet?? //cattis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.