Hej!

Jag planerar att göra om hallen på nedervåningen i mitt hus (ett sutteränghus). De jag vill göra är att lägga golvvärme istället för det element som sitter där idag. har tänkt att använda mig av Lk minishunt m60. Men har ett problem i de att jag har platon ventilerade golv på nedervåningen, två sovrum hall och gillestuga, så först ligger platon mattan sen spånskiva på de sen golvgips och sen klinker. Fläkten har funnits där sedan 80 talet så vet ej hur bra den fungerar så här 30år senare. Vad tycker ni är bästa lösningen? Hallen är 16m2.

Har några olika förslag!

Min första tanke var att riva upp allting lägga golvvärmen och gjuta in den. men problemet blir då att fläkten som sitter där idag helt skulle tappa sin funktion och ventilera dom andra rummen eftersom den sitter i ett rum som endast angränsar mot hallen och ingen luft kan strömma under hall golvet om jag gjuter igen de!

Min andra ide är att ta bort klinker och golvgips för att uppe på spånskivan som finns idag lägga 22mm spånskiva med spår och golvvärmen sen golv.

Och det tredje alternativet som jag har är att lägga Lks eps 16 system.
 
Ingen som har några tankar?
 
Den golvkonstruktionen du har nu beror ganska säkert på att du inte har en isolerad platta med kapilärbrytande skikt. Det är då olämpligt att göra så som du vill, för värmen kommer att gå lika mycket rakt ner i plattan inte så mycket upp i luften. På så sätten ganska kass lösning som dessutom är dyrt i onödan, eftersom marken under plattan suger värme hela tiden tills den är uppvärmd vilket kan vara en hel säsong.
 
Jo jag har förstår att värmen skulle försvinna neråt!

Men om jag tar bort nuvarande spånskivor lägger dit ny 22 mm spånskivor för golvvärmen på platonmattan då behåller ju fläkten sin nuvarande funktion och golvvärmen blir inte mot plattan och inte lika stora värmeförluster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.