E_interiör
Hej!
Efter en vattenskada ska vi snart återställa våra golv.
Utrymmen där nytt golv ska läggas är:
Vardagsrummet och hall (öppen planlösning)
Sovrum
Kök

min tanke är att alla rummen ska ha likadant golv, så det blir enhetligt.
Man ser till köket från vardagsrummet och hallen så det blir inte snyggt med olika golv.

Har barn i skolåldern och 1 hund.

Så kära golvexperter vad väljer jag för typ av golv?
Undrar även vad som är mest populärast i golvväg just nu? Vad lägger folk i sina hem?
 
E_interiör E_interiör skrev:
Hej!
Efter en vattenskada ska vi snart återställa våra golv.
Utrymmen där nytt golv ska läggas är:
Vardagsrummet och hall (öppen planlösning)
Sovrum
Kök

min tanke är att alla rummen ska ha likadant golv, så det blir enhetligt.
Man ser till köket från vardagsrummet och hallen så det blir inte snyggt med olika golv.

Har barn i skolåldern och 1 hund.

Så kära golvexperter vad väljer jag för typ av golv?
Undrar även vad som är mest populärast i golvväg just nu? Vad lägger folk i sina hem?
Beror på husets stil/typ, byggår. Det vikigaste är ju kvalitet och att det passar till husets själ så att säga…
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E_interiör
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror på husets stil/typ, byggår. Det vikigaste är ju kvalitet och att det passar till husets själ så att säga…
Glömde skriva att jag bor i lägh.
Min inredningsstil är mycket ikea, en hel del vita möbler, naturfärger.
 
Hur gammal Lgh, typ av byggnad ?
 
E_interiör
90-tal
Fler våningshus
 
Ekparkett är praktiskt och bra.
Billigt och tål att slita på och slipa om.
 
Håller med , kanske vitoljad ekparkett ,1-stav.
 
Bara för att du har öppen planlösning vardagsrum/hall och därifrån ser till köket, betyder det INTE att du behöver ha samma typ av golv i alla rum.

Vi har samma situation, och har ekparkett med lite vit ton i hårdvaxen i vardagsrum + sovrum, men klinkers i hall och kök. Jag tycker inte alls det ser konstigt ut.

Jag skulle inte vilja ha parkett i kök pga risk att man spiller något och missar att torka upp.
Och i hallen, där barn vandrar in med skor, och hunden med blöta tassar...

Vad med ekparkett med lite vitt pigment, som @Jonatan79 föreslår, i vardagsrum och sovrum - och sen någon ljus, relativ neutral klinkers i kök och hall, som funkar bra ihop med parketten?
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Vissa hundar sliter väldigt mycket på parkettgolv och om det är en sån hund så klarar sig laminat bättre.
 
Sant!
Vi hundvaktar ibland, och nyslipade, hårdvaxoljade parketten fick snabbt några repor, när vi under en kort period vaktade en sådan hund som du
BirgitS BirgitS skrev:
Vissa hundar sliter väldigt mycket på parkettgolv och om det är en sån hund så klarar sig laminat bättre.
Sant!

Vi hundvaktar ibland, och nyslipade, hårdvaxoljade parketten fick snabbt några repor, när vi under en kort period vaktade en sådan hund som du nämner.

I vårt attefallshus har vi laminat, och efter 4 år finns det inte en repa i den.
Nyligen rasade hela räcket på loftet ner och gick sönder mot laminatgolvet.
Inte en skråma på laminaten (räcket är det dock inte mycket kvar av).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.