Vi ska byta ut vårt kök och tänkte att det är lika bra att ta golvet där inne på samma gång när de ändå är dom ett tag där inne.
Vi har dock lite delade meningar om vilket golv vi ska ha.
Jag har fastnat för ett vinylgolv ifrån BerryAlloc som både är lätt att lägga, och samtidigt verkar tåla en del fukt. Nackdelen är att det är ganska dyrt så frågan är om de är värt nästan dubbla pengarna om man jämför mot ett laminatgolv av högre kvalité?
Hur resonerar ni som kanske funderar på detta också, eller hur resonerade ni som redan gjort detta?
 
Haas84 skrev:
Vi ska byta ut vårt kök och tänkte att det är lika bra att ta golvet där inne på samma gång när de ändå är dom ett tag där inne.
Vi har dock lite delade meningar om vilket golv vi ska ha.
Jag har fastnat för ett vinylgolv ifrån BerryAlloc som både är lätt att lägga, och samtidigt verkar tåla en del fukt. Nackdelen är att det är ganska dyrt så frågan är om de är värt nästan dubbla pengarna om man jämför mot ett laminatgolv av högre kvalité?
Hur resonerar ni som kanske funderar på detta också, eller hur resonerade ni som redan gjort detta?
Vi kommer lägga vinylgolv, Tarkett extra. Mattläggaren hade "standard" mattor för 180kr/kvm exkl moms. Nu är vi en barnfamilj med 3små barn.
 
BirgitS
I köket vill jag ha ett golv som tål att det kommer fettstänk, vattenstänk, tappade tomatbitar osv. så inte trägolv eller laminat. Sen föredrar jag linoleum framför vinyl och klinkers men det är ju en smaksak.
 
  • Gilla
Pillpipp och 1 till
  • Laddar…
Hur hade det gått för denna kniven om jag hade haft klinkers i köket?

Kökkniv som ligger på ett golv av träparkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
PellePeps
  • Laddar…
Eld skrev:
Hur hade det gått för denna kniven om jag hade haft klinkers i köket?

[bild]
Jag hade hellre skadat knivspetsen...
 
Alla har vi våra preferenser men det är inte osannolikt att det även slagits en flisa ur klinkern.
 
Jag skulle ha valt ett lackat trägolv eller ett linoleumgolv i köket. Lackat trä tål definitivt en del spill så det behöver man inte oroa sig för. Linoleum är självläkande, så om man t.ex. tappar kniven på det där sättet så kan det läka ihop av sig självt. Träet får man slipa om på just den platsen.

http://www.viivilla.se/inredning/golv/valj-ratt-golv-till-hallen/

Varken laminat, plastmatta eller klinker klarar en knivspets lika bra.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag har linoleum i köket sedan drygt tre år och är mycket nöjd men vill bara uppmärksamma på städningen. Man ska inte svabba ett sådant golv med såpa t ex och inte låta vatten ligga kvar på golvet. Det blir fläckar, särskilt på mörkare nyanser, som vi har. Men mycket bra för knivspetsar!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är linoleum en typ av plastmatta?
Eftersom köket är kopplat till hallen, och delvis till entrén så kommer vi byta golv där också så vet inte om ett linoleumgolv känns helt rätt om jag nu tolkar det rätt vad de är för typ av golv.
Finns det inget klickgolv som har någon form av fuktspärr eller liknade i skarvarna?
 
Charlie2 skrev:
Jag har linoleum i köket sedan drygt tre år och är mycket nöjd men vill bara uppmärksamma på städningen. Man ska inte svabba ett sådant golv med såpa t ex och inte låta vatten ligga kvar på golvet. Det blir fläckar, särskilt på mörkare nyanser, som vi har. Men mycket bra för knivspetsar!
Om de är känsligare för spill är det ju mindre bra.
Kan inte påstå att man tappar knivar allt för ofta utan de är spillet som är stora boven. Speciellt när man har småbarn..
 
Haas84
Linoleum är mycket tåligt och absolut inte känsligt för spill.
 
  • Gilla
Beatozaurus
  • Laddar…
BirgitS
Linoleum var det som var standard i kök från tiden kring 1900 fram tills plastmattan kom på 70-talet (?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.