Vi har tänkt att bygga om vårat kök. Brun/svarta köksluckor och bänkskiva. Vita väggar och kakel. Vi har ganska ljust och stort kök. Men vad ska vi ha för golv???? HJÄLP!!! Vi har två små barn och två stora hundar, det kommer att bli mycke spring på detta golv. Funderar på plastgolv eller ett klickgolv. Vi har plast nu och det är 20år gammal, det syns knappt att det är använt. Så det känns smartast att lägga det, men... blir det så snyggt? Och vilken färg ska det vara?
Snälla hjälp mig ;)
 
I ett använt kök ska det va klinkers med golvbrunnar så man kan spola rent ;)
 
Hej.

Jag skulle verkligen överväga klinkers. Har själv haft barn och hundar. Plasten repas, laminatet (klickgolv) kan svälla i skarvarna...
Dessutom om man saknar golvvärme, kan denna (komfort värme) läggas under klinkers. Kvittar vad man spiller. Bara torka upp.
 
Vi har golvvärme i hela huset. Klinkers vill vi ej ha, inte riktig iaf :)
 
Jag avråder klick iaf.
 
Skulle satsa på plastgolv eller linoleumgolv. Lätt att lägga och skötta, "mjuk", TYST och varm att gå på. Välj inte vit och inte svart så blir det ok ... fex varmgrå? Om du väljer plast så köp inte det billigaste som åldras fult. Helst samma kvalitet som du redan har goda erfarenheter av. Ta en bit till butiken och be om just det kvalitet. Hoppas du hittar också en färg som du tycker om
gaia
 
Jag tror absolut att plastliknande material är det bästa i kök. Vi valde visserligen parkett för att vi ville ha samma som vardagsrummet men det var ett val som helt och hållet grundade sig på estetiken i just vårt hus. Vad du än gör. Köp inte ett plastgolv som ser ut som trä eller klinkers. Material som imiterar andra material är inte snyggt.
 
Vi la in vinylmatta av flera skäl, praktiskt och enkelt, mjukt att stå på (jämfört med klinkers) samt snabbt och enkelt att lägga. Sen gjorde vi kanske felet att välja ett schackrutig (dvs både vit och svart), som vi gärna ville ha eftersom det är så snyggt. Men all skit syns hela tiden, så vi la in ekparkett i kök och hall, vi har ekparkett i vardagsrummet så det matchade väl eftersom hela bottenvåningen är öppen planlösning. Jag la "click-guard" i fogarna för att försäkra mig mot spill och slabb inte skall tränga ner i fogen och sabba golvet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.