Hej,
Jag är nybörjare på detta forumet och har sökt mig hit då jag inser att det finns en del kompetens och erfarenhet som kanske kan hjälpa mig och räta ut några frågetecken.

Jag kommer inom några veckor att påbörja ombyggnationen av vårt kök där jag blåser ut all gammal inredning, sätter upp nytt innertak med spotlights, ny gipsvägg och lägger nytt golv. Dessutom skall självklart ett nytt kök in och det är där jag nu har utmaningen vid val av leverantör, IKEA, HTH, Marbodal, vilken skall jag välja?

Jag har länge varit inne på att köpa IKEA GDS och komplettera detta andra vitvaror, Miele, Elextrolux e.dyl. Jag har också tänkt mig att lägga på en längre (3000-3600mm) rostfri diskbänk över bänkskåpen.
(Jag inser att diskbänken kommer att kosta nästan lika mycket som köket, men det får jag väl svida...:D)

Frågan som jag ställer mig och som säkert har diskuterats i forumet ett antal gånger är vilket GDS kök skall man välja. Jag har inga problem med att montera ihop skåpen själv, jag har heller inga problem med att montera upp köket själv, problemet jag har är att jag vill ha mest kök för pengarna. Jag har budgeterat 50.000 kr för skåpen inkl. luckor (vill ha högglans vita) och ca 60.000 kr för vitvaror. Det handlar om ca 12 skåp och ett högskåp (se bild).

En annan fråga som jag brottas med är färgen på skåpen. Jag är inne på att skaffa mörka stommar och som sagt ha vita luckor till detta. Hur tror ni att det blir, finns det några nackdelar? (förutom att luckorna måste sitta 100% rätt)

Jag hoppas att forumet kan vägleda mig rätt på opartiska grunder. Tack på förhand!

Kök1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kök.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
oops... verkar vara fel forum för att ställa frågor om kök :(
 
Vilket GDS kök som är bäst finns nog inget enkelt svar på, inte som alla här på forumet håller med om i alla fall. Min erfarenhet är att skillnaden mellan olika märken är rätt liten, delarna är många gånger identiska. Mitt förslag är att du väljer det du tycker är snyggast.
Mörka skåp bakom vita luckor kräver perfekt passning annars kommer det se slarvigt ut, tänk på att dörrarna alltid är mindre än skåpen. Djupa mörka skåp ser ut som "svarta hål", och det finns säkert någon anledning till att de flesta köksskåp är vita invändigt.
 
Vi håller på och kollar på olika tillverkare och vi kommer med stor sannolikhet inte välja IKEA utan Setens som Electrolux säljer.
Kvalitén känns mycket bättre och jag tror merkostnaden lönar sig då vi tänkt bo kvar här länge...
 
P-plats skrev:
...
Kvalitén känns mycket bättre och jag tror merkostnaden lönar sig då vi tänkt bo kvar här länge...
Tror du att ni skulle "slita ut" ett IKEA-kök :eek:
 
P-plats skrev:
Vi håller på och kollar på olika tillverkare och vi kommer med stor sannolikhet inte välja IKEA utan Setens som Electrolux säljer.
Kvalitén känns mycket bättre och jag tror merkostnaden lönar sig då vi tänkt bo kvar här länge...
Jag var inne i Electrolux på Backaplan, Göteborg för att kolla upp Setens efter ditt inlägg.
Efter att ha varit där i 35 minuter och dragit i lådor och sänt ut alla köpsignaler som fanns så gick jag.
Jag hade ca. 100-140.000 i "fickan" och ingen av personalen välkomnade eller ens uppmärksammade mig under dessa 35 minuter.
En + 40 åring som glider in i butiken (och är där i 35 minuter) en vardag kl 13:00 har inte gått fel, den personen är troligen intresserad av någonting i affären.

Setens går bort, även om grejerna såg bra ut och kändes bra så kräver jag en normal lägsta nivå på service, vilket Home på Backaplan hade missuppfattat totalt.
Nu återstår IKEA, HTH och kanske även Marbodal (har dom GDS?)
 
  • Gilla
thomasx och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Marbodals billiga skåp är just sentens (sentens är platta paket, Marbodals kommer monterade )

Har kollat en del på hth :s gör det själv, men vet inte om de har mörka stommar. Valde Ikea själv nyligen, de har mörka stommar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Järn1
  • Laddar…
H
Om det inte är ändrat så är stommarna kraftigaste på Ikea och även trådbackarna är kraftigare. Sedan vet jag många som köper stommarna på Ikea och beställer luckorna någon annanstans. Jag skulle välja vita stommar, mörka stommar skulle jag tröttna på och färger runt om skulle vara beroende av stommarnas färg. Vita högblanka är snyggt men hur länge? Tänk på att om det är vita luckor så skall dessa vara målade annars kan man få problem att folien går sönder, det är i ett kök och man skall torka dessa luckor ett antal gånger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Järn1
  • Laddar…
S
Järn1 skrev:
Jag var inne i Electrolux på Backaplan, Göteborg för att kolla upp Setens efter ditt inlägg.
Efter att ha varit där i 35 minuter och dragit i lådor och sänt ut alla köpsignaler som fanns så gick jag.
Jag hade ca. 100-140.000 i "fickan" och ingen av personalen välkomnade eller ens uppmärksammade mig under dessa 35 minuter.
En + 40 åring som glider in i butiken (och är där i 35 minuter) en vardag kl 13:00 har inte gått fel, den personen är troligen intresserad av någonting i affären.

Setens går bort, även om grejerna såg bra ut och kändes bra så kräver jag en normal lägsta nivå på service, vilket Home på Backaplan hade missuppfattat totalt.
Nu återstår IKEA, HTH och kanske även Marbodal (har dom GDS?)
frågar du i princip om du kan beställa stommar hth och (mest)marbodal?
 
Bra där HEM 2121!
Har tänkt att kunna byta ut luckorna inom några år, men man blir ju ganska låst med mörka stommar.
Tänkte inte på det...
 
Redigerat:
H
Järn1 skrev:
Bra där HEM 2121!
Har tänkt att kunna byta ut luckorna inom några år, men man blir ju ganska låst med mörka stommar.
Tänkte inte på det...
Trevligt att kunna vara till hjälp :)
 
Du skrev att du ska påbörja arbetet inom några veckor. Då är ju även leveranstiden intressant. Vissa tillverkare kan ha flera månaders leveranstid.
 
Järn1 skrev:
Jag var inne i Electrolux på Backaplan, Göteborg för att kolla upp Setens efter ditt inlägg.
Efter att ha varit där i 35 minuter och dragit i lådor och sänt ut alla köpsignaler som fanns så gick jag.
Jag hade ca. 100-140.000 i "fickan" och ingen av personalen välkomnade eller ens uppmärksammade mig under dessa 35 minuter.
En + 40 åring som glider in i butiken (och är där i 35 minuter) en vardag kl 13:00 har inte gått fel, den personen är troligen intresserad av någonting i affären.

Setens går bort, även om grejerna såg bra ut och kändes bra så kräver jag en normal lägsta nivå på service, vilket Home på Backaplan hade missuppfattat totalt.
Nu återstår IKEA, HTH och kanske även Marbodal (har dom GDS?)

Tråkigt att höra Järn1, servicen i Alingsås har varit mycket bra.
 
  • Gilla
Järn1
  • Laddar…
Jag skulle tro att Ikea är svårslaget för GDS'are, med tanke på tillgänglighet, leveranstid (hämta själv direkt ;) ) och möjlighet att hitta på egna lösningar själv. Satte själv in en av deras lådor i ett helt annat kök häromveckan. Enkelt att hitta grejer och anpassa.

Noterade då att det stod Blum på beslagen till lådan. Och Blum är väl en av de tillverkarna som anses bland de bästa vad gäller beslag och dyl.

Sen hur det är med hållbarhet och livslängd på stommar och luckor vet jag inte så mycket om.
 
  • Gilla
Järn1
  • Laddar…
H
En sak som jag upptäck på Ikea är att handtagen över tiden ändrar mellanrummet mellan skruvhålen. Inte på de befiliga:) men om mn vill köpa några nya handtag.
Så det är inte lätt att byta ut handtag om det har gått några år. Det är ju borrade hål i luckor och lådor sedan tidigare. Så köp till några extra handtag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Järn1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.