Vilket FTX-system rekommenderar man (leverantörer etc) ? Finns det några oberoende tester gjorda?
 
Gäller det inte för alla FTX-system att vara mycket noga med att rengöra filter så att det inte blir bakterietillväxt i dem?
 
Det blir inga bakterier i filtrena om de byts med de rekommenderade intervallen.

Det finns ett antal tillverkare av aggregat som saluförs i Sverige. Det gemensamma är att man inte kan bara kan köpa ett på postorder, utan man måste projektera ett FTX-system och därefter välja det aggregat som uppfyller kraven. Några viktiga frågor är:

Klimatzon
Krav på luftflöde, storlek på hus, antal boende, dusch- och tvättvanor
Typ av värmeväxlare, krav på verkningsgrad
Krav på eftervärmare/förvärmare
Krav på kondensavrinning
Aggregatets placering
Husets beskaffenhet vad gäller dragning av avluft, uteluft, frånluft och tilluft
Krav på filtrering av uteluft
 
Vad gäller kvalitet på aggregat finns det idag tre stora drakar och ett antal mindre. De stora Swegon, Fläkt woods och IV produkt har alla stora aggregat. Swegon och Fläkt har även de allra minsta aggregaten vilket jag tror IVP inte har. Men med stor sannolikhet lite dyrare om man köper något av dessa aggregat. Andra alternativ är Systemair, LTS, Heru, REC... när man pratar större aggregat kan man försöka leta efter ett företag med Eurovent-certifiering, ett oberoende kontrollorgan som ställer ganska hårda krav på hur man testar aggregaten främst ur energiåtervinningssynpunkt. Men jag är tveksam till att något företag certifierar sina mindre aggregat. Vad gäller vilket FTX-system man rekommenderar så finns det inget rätt svar på detta. Ett aggregat med roterande växlare kommer alltid att vinna återvinningsmässigt, men i ett sådant system blandar du alltid lite frånluft med tilluft varför du inte bör blanda det med matos eller hälsofarlig luft. Vid hälsofarlig luft är batteri-återvinning the självklara valet om du absolut inte vill blanda frånluft med tilluft men ett sådant system ger också sämst återvinning, även korsströmsväxlare kan väljas i vissa fall när man inte vill blanda luften, dock föreligger det viss risk för blandning här med.
 
Ger inte FTX med värmepump bättre återvinning är roterande växlare?
 
Jag är osäker på vad du menar med FTX med värmepump. FTX betyder Från och tilluft med återvinning. Det jag kan tänka mig du menar är FX, frånluftsystem med återvinning, det är litet som att jämföra päron och äpplen. Med FX-system tar du oftast in tilluft bakom radiatorer eller genom fönsterventiler, på en frånluftskanal monteras ett batteri som kyler luften, och värmer mediet i batteriet, det uppvärmda mediet i batteriet går sedan till en värmepump. Med ett FTX-system tar du in tilluft genom tilluftsdon vilket blivit uppvärmt av frånluften genom någon sorts värmeväxlare i aggregatet. Det du säger stämmer till viss del, ett FX-system kan alltid vara igång, är då värmepumpen kopplad till tappvarmvattnet som ju alltid används så återvinns ju alltid frånluften. De nya roterande värmeväxlarna klarar vid balans av frånluft och tilluft ofta att värme upp tilluften till 80% av frånluftstemperaturen, har du mer frånluft än tilluft kommer du också öka återvinningsgraden. Men som sagt, vi jämför äpplen och päron.
 
Jag pratar om en sån vi har sitter på vinden, som vi främst har för att ventilera bort radon.

Både frånluft och tilluft går genom den, och det sitter en kompressor i som alltså tar värme från frånluften och värmer tilluften.

Det är alltså en FTX med en värmepump som värmeväxlare. Och en sån måste ju ha betydligt högre verkningsgrad än en roterande värmeväxlare (som är helt passiv).
 
Nerre, vilket märke /modell har ni det aggregatet?
-Har aldrig hört talas om detta? Verkar intressant...
 
Kanske det är en sådan här? Finns väl inte så många fabrikat...

http://www.termavent.se/

Ger den någon energibesparing, Nerre?

//KoW
 
Besparing? Jämfört med vad? Den finns för att vädra bort radonet så jag tänker liksom inte prova att ha den avstängd ett år för att se hur det påverka...

Och den fanns i huset när vi köpte det så jag har ingen aning om vad det var för uppvärmningskostnad innan de installerade den.

Den heter inte Termavent, jag ska kolla nästa gång jag är uppe på vinden.
 
Airoterm 3 från Terraterm är det.

Och den klarar i alla fall av att hålla huset uppvärmt så länge det är över noll ute. Blir det kallare har vi vattenburen el som komplement, men den pannan är alltså inte igång mer än kanske 4 månader om året. VV har vi från separat beredare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.