H
Vilket försäkringsbolag är bäst när det gäller Villaförsäkring och bilförsäkring?
Vilka FB tillåter att man själv får välja hantverkare? Vilka FB är lättast att ha med att göra? Minst krångel?
 
Beroende på vad man har för bilar kan det vara värt att kolla upp hur länge maskinskadeförsäkringen gäller samt max mil. Det skiljer en del mellan bolagen.
 
BirgitS
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Länsförsäkringar har jag aldrig haft problem med, oavsett vad det än har gällt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
perra i skogen perra i skogen skrev:
Länsförsäkringar har jag aldrig haft problem med, oavsett vad det än har gällt.
Länsförsäkringar är bra på en del orter och på andra orter en ren katastrof är min erfarenhet.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Konsumenternas Försäkringsbyrå gör en del jämförelser mellan försäkringar: [länk]

Sen är det väl så att det finns inget bolag som är bäst på allt.
Jo, jag gick igenom detta för några år sedan grundligt. Statistik, hur länge de varit verksamma, hur många kunder, antal reklamationer och hur många som fick rätt av dessa osv. Men det förändras ju över tid och vilka personer som handlägger/bestämmer. Så vilken försäkringsbolag man ska välja är som en färskvara, ma får kolla och jämföra med jämna mellanrum, typ varannat år.
En sak som är viktig, har jag upptäckt är att man ska ha möjlighet att få välja vilken hantverkare man själv vill. FB skickar annars ut någon med den billigaste offerten och har ingen koll på om de kan utföra ett fackmannamässigt rätt arbete eller inte. Dessutom får försäkringstagaren själv strida mot detta företag om det blir fel och/eller skador då lagen säger att du själv har anlitat detta företag. Visst det är bra för att Konsumenttjänstlagen ska gälla men det verkar FB utnyttjar detta.
 
Redigerat:
M
Jag kan rent anekdotiskt berätta hur if hanterat två översvämningar i källaren förra hösten.

Första gången, skadeinspektör kom och noterade skadorna på huset, bokade in avfuktningsfirma. If ersatte skador på huset kontant enligt vad inspektören räknade ut att de skulle kosta att åtgärda. De tog räkningen från fuktfirman och ersatte elkostnaden.

Andra gången som var mer omfattande, inspektör kom räknade och kom fram till att värdet av skadorna ink kostnad för avfuktning var 49', de ersatte 35´ med en gång och kommer ersätta resten om jag kan skicka in kvitton på arbeten för 35', vilket jag inte kan då jag åtgärdar felen själv under kommande renoveringar. De bestående felen är till största delen flagnad färg och dörrar som svällt så att de inte går att stänga.

Det lösöre som blivit skadat och som jag har begärt ersättning för har de ersatt utan att knorra, nu var det inga större värden då man inte har några dyrgripar i en källare även om den är inredd.

Det viktigaste att kolla vid val av FB är vad som ingår i försäkringen, vatten som kommer in via taket ingår inte alltid, samma sak för vatten som rinner in genom dörrar & fönster.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
.....if.....kommer ersätta resten om jag kan skicka in kvitton på arbeten för 35', vilket jag inte kan då jag åtgärdar felen själv under kommande renoveringar....
Konstigt.
Jag fick mitt staket ordentligt sönderkört för ett antal år sedan och det var inga problem att komma överens med försäkringsbolaget att reparationen skulle ske i privat regi mot överenskommen ersättning.
LF i det fallet.
 
Redigerat:
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Vi har IF, har inget dåligt att säga om dem. Har haft ett par skadefall. Men inget stort.

Undvik Folksam. De "avlivade" en släkting, reseskyddet fungerade inte i just hennes fall. Hon skulle troligen ha överlevt (just då) om hon hade haft ett annat försäkringsbolag. Men det var helt i enlighet med folksam's unikt dåliga villkor.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
Vi har IF, har inget dåligt att säga om dem. Har haft ett par skadefall. Men inget stort.

Undvik Folksam. De "avlivade" en släkting, reseskyddet fungerade inte i just hennes fall. Hon skulle troligen ha överlevt (just då) om hon hade haft ett annat försäkringsbolag. Men det var helt i enlighet med folksam's unikt dåliga villkor.
Håller med Folksam har varit bra men man hör nu ofta j^la Folksam. Jag håller med dem.
 
Folksam har vi haft på bil - och lämnade dem omedelbart efter mycket dåligt hanterande av skada. Aldrig mer Folksam.

Flyttade bilarna till LF Stockholm, där vi har haft villan i 20 år, och nu också har gästhus och dotterns lägenhet.

Med LF har vi det allra mesta av tiden varit väldigt nöjda.

Vid en skada (vattenläcka i garage för många år sedan) hade vi dock en väldigt dålig skadehanterare. Äldre man, besserwisser, inte hjälpsam alls, svarade aldrig, eller svarade tvärt om av vad han tidigare hade svarat, och verkade göra allt för att komma undan så billigt som möjligt. Vi klagade till LF och beskrev mycket tydligt vad vi tyckte om hanteringen, och att vi hade för avsikt att lämna dem. Då fick vi en ny handläggare, en ödmjuk ursäkt, och en stor blombukett hemlevererat. :)

Sen dess har vi haft några mindre ärenden, som alla har lösts på mycket bra vis, så vi är nöjda och lojala.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Hade inbrott och blev av med ganska stora värden. Trygg Hansa löste det galant. Något år senare kunde dom inte matcha priserna från andra bolag så tvingades byta, trots samtal med dem.

Blev If och när Alfrida kom blåste en massa takpannor av. Har en krånglig tomt så kranbil fick lyfta is en skylift, så blev lite kostsamt. Men var inga problem, dom tog hand om allt minus självrisk.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Har bytt till Hedvig, mycket nöjd och smidigt
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Hade inbrott och blev av med ganska stora värden. Trygg Hansa löste det galant. Något år senare kunde dom inte matcha priserna från andra bolag så tvingades byta, trots samtal med dem.

Blev If och när Alfrida kom blåste en massa takpannor av. Har en krånglig tomt så kranbil fick lyfta is en skylift, så blev lite kostsamt. Men var inga problem, dom tog hand om allt minus självrisk.
”Shoppa runt” kan man självklart göra, och är det stora skillnader i pris för vad man upplever som likvärdiga villkor, kan det ju löna sig att byta.

I vårt fall har vi upplevt att vårt försäkringsbolag flera gånger har skippat självrisken vid skador, och varit pragmatiska med uppgör, vilket vi antar beror (åtminstone delvis) på att vi har varit kunder där så länge. Så vi känner att det troligen inte lönar sig att byta bolag för att något annat bolag är lite billigare just då.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vilket försäkringsbolag är bäst när det gäller Villaförsäkring och bilförsäkring?
Vilka FB tillåter att man själv får välja hantverkare? Vilka FB är lättast att ha med att göra? Minst krångel?
Folksam.

Läste att de toppade en undersökning för just hemförsäkring och har själv bara bra erfarenheter
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.