Hej,
jag ska byta tre fönster i ovanvåningen i ett 90-talshus. Jag föredrar Drehkipp eller Side-Swing och hatar vanliga swingfönster eller pivotfönster för jag tycker dom är fula som fan. Men Side-Swing finns inte i min storlek ( 110 cm brett) och Drehkipp kolliderar med invändigt insektsgardin.
Vad ska jag göra? Bra tipps?
 
Sideswing har ju tyvärr sina begränsningar vad gäller bredd och vikt.
Bara nyfiken, vad är det som gör att du tycker vridfönster (topswing) är fula? T.ex. SP:s topswing ser ju likadana ut som deras sideswing både invändigt och utvändigt förutom handtagets placering.
 
Bergkamp Bergkamp skrev:
Sideswing har ju tyvärr sina begränsningar vad gäller bredd och vikt.
Bara nyfiken, vad är det som gör att du tycker vridfönster (topswing) är fula? T.ex. SP:s topswing ser ju likadana ut som deras sideswing både invändigt och utvändigt förutom handtagets placering.
Anblicken av ett fönster som hänger snett utåt istället för att stå rakt ut eller in gör mig illamående. Det ungefär som en sidohängd motorhuva som gamla Skodabilar hade.
 
På så vis.
I Danmark är det vanligare med en fönstertyp som kallas för sidostyrt. Liknande funktion som sideswing men det kan bara öppnas lite mer än 90 grader. Det brukar finnas för lite större fönsterbredd och bågvikt. https://www.rationel.dk/vinduer/sidestyrede-vinduer/

Så ett tips kan vara att kolla med danska tillverkare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej,
jag ska byta tre fönster i ovanvåningen i ett 90-talshus. Jag föredrar Drehkipp eller Side-Swing och hatar vanliga swingfönster eller pivotfönster för jag tycker dom är fula som fan. Men Side-Swing finns inte i min storlek ( 110 cm brett) och Drehkipp kolliderar med invändigt insektsgardin.
Vad ska jag göra? Bra tipps?
Nu verkar ju du och jag har helt olika uppfattning om hur ett fönster ska vara, så det kanske är helt omöjligt för mig att kunna råda dig.

Men om du kan tänka dig sideswing och det faller på att bredden är för stor, kanske ett fönster med två separata bågar kan vara en lösning?
 
Jag köper Drehkipp ioh sedan utvändigt insektsskydd från Tyskland, där det är helt vanligt. Tack för hjälpen!
 
I våra dreh-kipp-fönster har det också fungerat bra med vanliga insektsnät som fästs med kardborreband, som https://www.bauhaus.se/insektsnat-tesa-fonster-svart-130x130cm. När man öppnar fönstret (inåt) finns det bra kanter där man kan fästa det självhäftande kardborrebandet så att man sedan får insektsnätet på utsidan av fönstret, så får det sitta där hela säsongen. Men det kanske är olika mellan olika fönster.

(Skulle vara lättare att förklara med en bild men jag är inte på plats just nu...)
 
J Jonas Kvarnstrom skrev:
I våra dreh-kipp-fönster har det också fungerat bra med vanliga insektsnät som fästs med kardborreband, som [länk]. När man öppnar fönstret (inåt) finns det bra kanter där man kan fästa det självhäftande kardborrebandet så att man sedan får insektsnätet på utsidan av fönstret, så får det sitta där hela säsongen. Men det kanske är olika mellan olika fönster.

(Skulle vara lättare att förklara med en bild men jag är inte på plats just nu...)
Ja, jag förstår. Du fäste kardborren på utsidan av den fasta karmen, och på med insektsnätet. Nu tycker frugan att det är en getto-lösning och vill ha något rejält (och dyrt).
 
Nej, på insidan av den fasta karmens yttre del, så att nätet både sitter i kardborrebandet och kläms fast mellan fönster och karm när man stänger fönstret. Det var i alla fall en fungerande snabblösning (och enkelt att öppna upp en liten del av nätet om man ska släppa ut slang från portabel luftkonditionering), men visst är det rejälare med ett nät med en ordentlig ram.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.