???Ska man välja
*3-glas isolerruta
eller
*2-glas energiruta ???
 
jojje skrev:
   ???Ska man välja
*3-glas isolerruta
eller
*2-glas energiruta ???
Varför inte 3-glas med lågenergiglas? Borde vara det vanligaste idag. Välj även argongasfyllning om du vill ha ännu bättre isoleringsvärde.
 
Jag skulle föreslå ett 2+1 fönster. Alltså kopplad fönsterbåge med enkelglas i ytterbågen och 2-glas isolerglas i innerbågen.

Ett 2+1 fönster med kopplad båge har aningens bättre U-värde än ett 3-glas isolerruta. Dessutom har ett 2+1 fönster bättre ljudreduktion.
Men den kanske främsta fördelen är nog att man kan montera persiennen inne i fönsterbågen mellan glasen vilket gör att man slipper damsamlande persinner på insidan som dessutom barn lätt kan ha sönder. Värmreduktionen med persiennen monterad innanför den första glasrutan blir betydligt bättre än med persiennen monterad på insidan av en 3-glas isoleruta. Samma sak gäller även utan persienn värmereduktionen är bättre i ett 2+1 fönster.
 
Vilket av alternativen ger bäst U-värde i förhållande till kostnaden?
 
Beror ju på vad du har för inköps pris på fönstren. :) Priserna på fönster varierar ju från tillverkare till tillverkare och från inköpställe till inköpställe. Dessutom är ju inte alla fönster 100% jämförbara med varandra. Det finns ju flera skillnader i fråga om kvalitet, utförande, konstruktion, design mm. Generellt sett så brukar kopplade 2+1 fönster vara aningens dyrare än fönster med 3-glas isolerruta. Vilket sannolikt är anledningen till att de flesta hustillverkare användare 3-glas isolerruta.
Den avgörande faktorn i valet mellan 3-glas isolerruta eller 2+1 torde nog inte vara U-värdet eftersom skillnaden inte är så stor. De andra skillnaderna som jag tidigare tog upp tillsammans med kostnaden är väl i såfall mer avgörande.
 
Glöm inte heller att tänka litet långsiktigt. Finns det idag någon tillverkare som ger mer än 10 års garanti? Jag har kopplade fönster med isolerglas. De höll ca 18- 20 år. Av 24 halvfönster måste nu 19 isolerglas bytas. Jag vet inte hur många år de egentligen 'bör' hålla.

Jag misstänker att det lönar sig att gå på så hög kvalitet som möjligt. Väldigt trist kostnad att byta - dessutom drar man gärna på en sådan utgift och irritationen blir större för varje fönsterputsning.
 
Håller med Sandfaerhus om vikten att tänka långsiktigt. Har man råd anser iallafall jag att aluminium klädd utsida är ett självklart val. Naturligtvis finns undantag då alu. kanske inte passar t.ex. gamla hus och timmerhus.
I nästan alla andra fall så är aluminium klädda det bästa alternativet ur ett längre perspektiv, eftersom det är så gott som helt underhållsfritt. Skillnaden i utseende mellan ett alumiumklätt fönster med vita profiler och ett täckmålat vitt träfönster är i det flesta fall försummbar.

Sandfaerhus, har flera dina isolerglas gått sönder?? ..skumt.. ??? de ska ju hålla längre än 18 år.

Vad betr. isolerglas så finns det väl bara två tillverkare i Sverige, Pilkington och SaintGobain. Så oavsett vilken tillverkare man väljer så lär det sitta glas från någon av dessa i fönstren.
 
Legu - det var förre ägaren som satte in fönstren. Riktigt spröjsade träfönster (gammalt hus) med isolerglas och aluminiumram. Rent generellt tror jag att fönstren är någon typ av 'billighetsfönster'. Inga skador och har skötts väl under dessa år - däremot de släpper de successivt in mer och mer kondens. Kommer att byta ut rubbet till sommaren - dvs jag har inte bestämt mig om jag även skall ta de icke skadade också. Antar att det blir billigare att vara rationell.
 
Det finns isolerglas med perienn inne i fönstret utan att det är kopplat, kostar dock skjortan men verkar vara väldigt praktiskt...
Känner till detta men det verkar vara väldigt ovanligt, och frågan är om det är värt merkostnaden då ett fönster med 3-glas isolerruta fortfarande har sämre u-värde och ljudreduktion jmf med ett kopplat 2+1 fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.