Jag håller på att dra rören (från köksfläkten) mellan innertaket och upp till takhuven.

Nu har jag två olika typer av flexibelt rör och jag funderar på om bägge är godkända att använda till köksfläkten.

Det ena röret är helt av aluminium och ser ut som en massa ringar som sitter ihop, när man böjt det (går tungt) så behåller det sin form och är svårt att böja om.

Det andra röret är som en ståltrådsspiral med ett aluminiserat (?) skikt på insidan och ett grått plastliknande (diffusionstätt?) skikt på utsidan, den går lättare att böja och går dessutom att dra ut/trycka ihop ganska mycket.

Bägge rören är 125mm.

Kan/får jag använda bägge dessa rören/slangarna eller inte mellan innertak och takhuven?

Behöver jag göra något speciellt ur brandsynpunkt där röret går genom innertaket eller är det bara att dra ner?
:)
 
Har du en sån här så är det tydligen lugnt:

Plastslang Combidec:
Flexibel ventilationskanal (slang) av ståltrådsarmerad aliminiumfolie med ytterskikt av PVC. Ståltråden är helinbäddad. Combidec slangen är typgodkänd som anslutning mellan köksfläkt / spiskåpa och imkanal. Den är även godkänd som ventilationskanal i brandcell upp till 200kvm.
Typgodkänd för användning som imkanal och den är rensbar! Kan användas som reparations/insatskanal till murade imkanaler.
Slangen levereras komprimerad och är lätt att montera.
e6630680.jpg
 
ByggaNytt skrev:
Combidec slangen är typgodkänd som anslutning mellan köksfläkt / spiskåpa och imkanal.
Alltså slangen är inte godkänd att använda som imkanal mellan innertak och takhuv.
Imkanal där skall vara av plåt (spiro) och kläs med 3cm brandmatta.
Alternativt bygga in imkanalen med gips.
Detta för att uppfylla att imkanalen i hela sin längd är klassad E15 i brandklass.
 
FrittDrag skrev:
[quote author=ByggaNytt link=1138306541/0#1 date=1138306919]Combidec slangen är typgodkänd som anslutning mellan köksfläkt / spiskåpa och imkanal.
Alltså slangen är inte godkänd att använda som imkanal mellan innertak och takhuv.
Imkanal där skall vara av plåt (spiro) och kläs med 3cm brandmatta.
Alternativt bygga in imkanalen med gips.
Detta för att uppfylla att imkanalen i hela sin längd är klassad E15 i brandklass.[/quote]

Men visst får jag väl använda en sådan slang mellan fläktmotorn på vinden och takhuven? Slangen går då varken genom tak eller vindsbjälklag.
 
Igår drog jag färdigt och det blev följande montering:

Längst upp en takhuv med ett fast plåtrör 125mm ner genom yttertaket. (isolerat hela vägen med 30mm brandmatta)

Därefter en 45graders spiroböj.

Sedan en flexibel slang som följde med takhuven. (från Steinwalls).
(Liknande denna slang).
fe.gif

Efter det en spiroskarvmuff och ett spirorör ner genom innertaket (paneltak).

Alla rör/slangar från yttertaket och ner till innertaket är isolerade med 60mm brandmatta.

Är detta godkänd montering eller ej?  :-? :-/
 
MathiasS skrev:
Men visst får jag väl använda en sådan slang mellan fläktmotorn på vinden och takhuven? Slangen går då varken genom tak eller vindsbjälklag.
Hur har du löst brandisoleringen av slangen ?

Jesca_j skrev:
Är detta godkänd montering eller ej? :-? :-/
Jag ser inget fel i din lösning och dom flesta gör den lösningen när dom inte får plats med spriro/böjar etc.
Det som är ett litet problem är att man inte helt uppfyller "typgodkännt montage" av brandisoleringen.
Det som det faller lite på är att kanalen skall klara av brandklassen även den. Den får alltså inte "ramla ihopa" om det börjar brinna, då detta kan resultera i att isoleringen också ramlar bort.
Även därför som brandisolering skall "krampas" ihopa och inte bara snos lite spoltråd runt.

Men hos många ser man enkla "snickar-/hemmapulare montage" och tror inte dom utgör någon större fara vid brand eller dylikt ändå.

Men om nu rätt skall vara rätt :)
 
Tack för svaret.
Den biten av röret som går genom innertaket (15mm) behöver den isoleras eller räcker det med att isoleringen slutar vid ovansidan av innertaket?
 
Sluter isoleringen tätt mot icke brändbart material (oftast gipsplattor i tak) är det okej.
Men har du trä eller annat brännbart intill imkanalen skall isoleringen ner igenom taket.

Så kan man enkelt förklara det :)
 
FrittDrag skrev:
[quote author=MathiasS link=1138306541/0#4 date=1138434707]Men visst får jag väl använda en sådan slang mellan fläktmotorn på vinden och takhuven? Slangen går då varken genom tak eller vindsbjälklag.
Hur har du löst brandisoleringen av slangen ?[/quote]

Har ingen alls just nu men tänkte sätta dit något motsvarande en isolermatta för detta? Slangen är ju bara en halvmeter lång och går som sagt inte genom vare sig tak eller bjälklag.
 
FrittDrag skrev:
Sluter isoleringen tätt mot icke brändbart material (oftast gipsplattor i tak) är det okej.
Men har du trä eller annat brännbart intill imkanalen skall isoleringen ner igenom taket.

Så kan man enkelt förklara det :)
Jag har paneltak.
Så då måste jag dra isoleringen genom innertaket?
 
MathiasS skrev:
Har ingen alls just nu men tänkte sätta dit något motsvarande en isolermatta för detta? Slangen är ju bara en halvmeter lång och går som sagt inte genom vare sig tak eller bjälklag.
Problemet med det är att brandisoleringen inte är godkänt monterad då den skall monteras på plåtkanal.
Det handlar inte om vad din slang/kanal passerar utan var den är, slangen är väll på vinden ?

Ser ingen större fara med det sätt du monterar ändå, då jag väldigt sällan hört talas om bränder som starar på spisen och sedan sprider sig upp i kökskanalen direkt.
Men om nu rätt montage skall vara rätt så ... :)

Jesca_J > Vill du göra helt rätt borde du dra isoleringen genom paneltaket. Men frågan är när det brinner i köket om panelen i taket börjar brinna för att det brinner i imkanalen eller för att det brinner i köket ?
 
Jaa, brinner det så är det ju liks åt hellsicke.... :(

Jag tänkte mer på om det blir godkänt av sotaren eller kvalitetsansvarige, beroende på vem av dem som besiktar kökskanalen. :-/

Känns ju lite jobbigt att behöva riva upp kanalen och ta upp hålet några cm för att dra ner isoleringen 15mm.
 
Jag har ringt till sotaren och det måste vara isolering de 15mm som går genom innertaket......snacka om att det blir mycket jobb för lite.....rören är ihopnitade, fastskruvade på vinden och isolerade med nätmatta..... :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.