Håller på att slipa väggspackel med min Ets 150.

Har kört med Brilliant korn 120 efter rekomendation från butiken.

Tycker dock att pappren tar slut väldigt snabbt.
Slippade ungefär 2 gipsskivor per papper innan det var blankt som en barnrumpa, inte ett korn kvar.
Då är det bara skarvarna och skruvhålen som slipats.

Testade ett granat 80 papper jag fick med maskinen. Blev för grovt då jag ska måla efteråt men det syntes inte att det var använt efter ungefär 2 skivors slipande.

Är det Granat man ska ha till väggspackel?
 
S
skipa slipmaskin till sådant. för liten yta.
vanlig målarslip eller giraff
 
SBH skrev:
skipa slipmaskin till sådant. för liten yta.
vanlig målarslip eller giraff
Tycker inte att den var för liten. Dessutom dammfritt!

Bara jag får tag i rätt papper så blir det nog bra.
 
hantverkare1 skrev:
Tycker inte att den var för liten. Dessutom dammfritt!

Bara jag får tag i rätt papper så blir det nog bra.
Brilliant är till för att slipa bort färg, i klarspråk betyder det att pappret inte är gjort för att hålla så länge då det ändå är tänkt att bli fyllt med färg snabbt. Granat är nytt. Skall hålla längre om du inte fyller pappret med något kletigt. Jag har använt grov granat på väggar, och det håller bättre än brilliant. Dock inte provat med finare korn, det kan finnas en skillnad.

--- Mats ---
 
Jag brukar använda Cristal 120, håller bättre än briliant2 med slits ändå ganska snabbt.
ETS 125 är en fantastisk maskin för att slipa spackel, dammfritt, enhandfattning och lätt så man inte blir trött i armar o händer.
 
Nimajneb skrev:
Jag brukar använda Cristal 120, håller bättre än briliant2 med slits ändå ganska snabbt.
ETS 125 är en fantastisk maskin för att slipa spackel, dammfritt, enhandfattning och lätt så man inte blir trött i armar o händer.
Provade ett cristal 120 papper nu. Funkade bättre än brilliant men inte mycket.

Tycker att man skulle kunna slipa mer med ett papper. Kanske jag som är optimistisk?

Kanske trycker jag för hårt/löst?
Jag låter i princip maskinens vikt vila mot väggen.
 
Nimajneb skrev:
Jag brukar använda Cristal 120, håller bättre än briliant2 med slits ändå ganska snabbt.
ETS 125 är en fantastisk maskin för att slipa spackel, dammfritt, enhandfattning och lätt så man inte blir trött i armar o händer.
Ets 150 som jag har är väl antagligen lite tyngre än din men tycker det funkar över förväntan.
Framförallt dammuppsamligen är fantastisk.
Körde med en gammal dewalt excenter innan, utan dammsugare. Tog 5 minuter sen var det som att stå i ett glas mjölk. Damm överallt!!
 
Nu är insatsen levererad och fylld med papper!

Köpte blandat: Rubin2, Granat och Mirka Ultimax som tydligen ska vara bättre.

Mirkapapprena var dessutom mycket billigare än festools.

ImageUploadedByByggahus.se1381599671.874260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Återkom gärna med vad du tycker om Ultimax-papprena!
 
hantverkare1 skrev:
...Mirka Ultimax som tydligen ska vara bättre.,,
Bättre än vad och i vilket hänseende? Vilket Festool-papper ligger närmast till hands att jämföra med?

Tolka inte detta som ett ifrågasättande - jag undrar bara eftersom det hade varit toppen med att alternativ till Festools papper (även om jag tycker att de är bra och faktiskt inte så vansinnigt dyra om man tar hänsyn till hur pass länge de håller).
 
bygga_bo skrev:
Bättre än vad och i vilket hänseende? Vilket Festool-papper ligger närmast till hands att jämföra med?

Tolka inte detta som ett ifrågasättande - jag undrar bara eftersom det hade varit toppen med att alternativ till Festools papper (även om jag tycker att de är bra och faktiskt inte så vansinnigt dyra om man tar hänsyn till hur pass länge de håller).
Enligt säljaren i butiken skulle Mirka papprena vara bättre. (Stor yrkesbutik som även säljer Festool).
Säljaren verkade ha stenkoll på slippapper, rabblade på om hur olika papper var uppbyggna, varför och för och nackdelar osv. Mycket intressant men alldeles för mycket information för en "amatör" på en gång för att jag ska kunna dela med mig :)

Hur som helst, har slipat en repigt och tjockt lackat furubord trärent samt ca 30 lpm skarvspacklad gipsvägg samt 3 lpm oljad bänkskiva i ek.

Ska börja med att säga att jag är relativt grön på detta med slipning. Har slipat en del geom åren men mer av karaktären " det blev ju oftast lenare än innan".

Jag fick även en del lösa slippapper i butiken som han ville jag skulle testa, har bara testat abranet Än så länge förutom festool Granat och rubin2 samt ultimax.

Lacken på furubordet var ingen match för granat, försvann i ett naffs och pappret höll länge, ultimax funkade också riktigt bra men inte riktigt lika bra tycker jag. Testade också med rubin, det gick åt skogen, satte igen direkt.

När lacken var borta och det var trärent delade jag upp bordet i 4 delar och körde med mirka ultimax, abranet, festool granat och rubin 2. Körde 80-120-150.

Resultaten blev likvärdiga, kanske att granat samt abranet "rev" lite mer än ultimax och rubin2.
Tog sedan 180 och 220 med ultimax och rubin2 samt upp till 240 med granat, (hade bara abranet upp till 180) och resultatet var i stort sett identiskt.
Bekräftar även min känsla att granat rev lite mer, men när jag tog en nivå extra med granat var det lilvärdigt.

Väggspackel testade jag med granat, ultimax och abranat, märkte egentligen ingen skillnad förutom att jag efter ett tag bytte från 120-150 på granat.
Höll lika länge ungefär alla 3.

Oljade ekskivan körde jag med ultimax sat rubin2. Samma resultat, likvärdigt.

Dammuppsamlingen var fenomenal på alla papper, använde festool ets 150/3 samt festool midi dammsugare. I stort sett dammfritt!!

Amatörens slutsats:

Festool granat: Mycket bra papper som funkar till det mesta men man får gå upp en kornstorlek.
Pris: 10-pack 94 kr inkl moms

Festool rubin2: Funkar mycket bra till trä, kasst på allt annat.
Pris: 10-pack 86 kr inkl moms

Mirka Ultimax: Funkar bra till det mesta, framförallt till trä och spackel men även lack.
Pris: 50-pack 202 kr inkl moms

Abranet: Mycket bra till spackel och trä, testade ej på lack.
Pris: inte en aning, såg dyrt ut


Blev väldigt långt detta och dessutom rörigt. Jag är inget vidare på att uttrycka mig i text.

Är något oklart så svarar jag gärna på frågor
 
  • Gilla
Springare och 3 till
  • Laddar…
ullberg
Jag tyckte det var väl skrivet, tack för testet!

Får nog prova Mirka nästa gång jag behöver fylla på med papper...
 
hantverkare1 skrev:
...Blev väldigt långt detta och dessutom rörigt. Jag är inget vidare på att uttrycka mig i text...
Detta är nog enda delen av ditt inlägg som jag vill kritisera. Precis som ullberg tycker jag att det var utmärkt skrivet. Förväntade mig definitivt inte ett så pass uttömmande svar eftersom du precis köpt prylarna. Tack!

Håller med dig om vad du skriver om Granat och Rubin2. Det låter onekligen som att Ultimax är värt att prova nästa gång det är dags att fylla på lagret.

Skriv gärna ett par ord om du ändrar uppfattning när du har använt pappren en längre tid.
 
Tack!

Kanske bara kändes rörigt då nan ska hålla ordning på alla namn, kornstorlekar, iphonens stavningshjälp som kan byta ut orden till något helt annat.

Kommer att återkomma om ett tag, ska slipa en hel del de närmsta veckorna, bla 8 st ektrösklar som förra ägaren målat rosa(!).
Jag vet att det vore enklare och förmodligen billigare att köpa nya men vad ska jag då göra när grabben sover och tanten har fel vecka?
 
Slipade mit boksbord, limträ i ek, sånt som halva sveriges befolkning har, inkl svart skinnstolar.

Slipade mig upp till 320 med brilliant.
Det blev frukansvärt blank.
Lite för blankt kanske, träkänslan försvann och bordet känns mer som plast eller glas.

Blir det bättre när oljan kommer på? Har tänkt köra med kokt linolja. Något annat kanske är bättre?

Eller kan man gå baklänges typ, 240-180-150 för att få lite mer träkänsla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.