Hej!

Skulle behöva ett lock till denna brunn, det är dränering och dagvatten som är kopplat hit.

Vilket lock/beteäckning passar? Personbil ska kunna köra över. Röret ska kapas så det hamnar i rätt nivå.

Denna sitter monterad längst upp

Svart plastkomponent, sannolikt en tätning eller adapter, mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Måttband sträckt inuti en stor rör med en person synlig ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett linjal mot svarta räfflade rördelar eller kablar för att mäta tjockleken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är en brunn i plast och du vill ha ett lock som är körbart, måste du ha ett lock av gjutjärn/metall. Du måste även gräva ur runt och gjuta en platta runt röret som är min ca 500 mm och kanske min 5 cm tjock med några järn i fyrkant eller runt. Även se till att det är stumt i botten under gjutningen. Annars kommer betäckningen att sjunka så småningom när den belastas med en bil. Typ som passar och är bra är typ denna.
 
  • En svart brunnslock med rutmönster, isolerad på vit bakgrund, med företagsnamnet "Ahlsell".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Eftersom det är en brunn i plast och du vill ha ett lock som är körbart, måste du ha ett lock av gjutjärn/metall. Du måste även gräva ur runt och gjuta en platta runt röret som är min ca 500 mm och kanske min 5 cm tjock med några järn i fyrkant eller runt. Även se till att det är stumt i botten under gjutningen. Annars kommer betäckningen att sjunka så småningom när den belastas med en bil. Typ som passar och är bra är typ denna.
Värt att tänka på är att typen på bild ofta bara är klassade till 3 ton så en lastbil eller annat tungt fordon knäcker det ganska lätt. Jag hade satsat på något i stil med https://www.ahlsell.se/products/va--mark/gatugods/plastbrunnsbetackningar/pipelife/7038203/ istället då den dessutom är teleskopisk vilket är att föredra då många plastbrunnar inte räknas in i klassen "körbara" utan deformeras lätt om det kommer tryck från en fast dexel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.