Hej.
Mitt barndomshem, en trävilla med kalkstensgrund skulle behöva lite hjälp i fogarna.
Det ser kanske lite illa ut på bilderna men det är rejält tilltagna kalkstenar och när jag försöker rucka på stenarna händer inget.
Jag hoppas att det "bara" är att skrapa bort det som är löst och fylla fogarna med något nytt lämpligt bruk.

Men jag vet inte vad det skulle funka och var man kan köpa det. Det enda jag tror mig veta är att betong är en dålig ide. Läst i tidningen om hur man "renoverat" ruiner i kalksten, exempelvis kloster med betong och att det fungerat dåligt.

Det är väl ganska osäkert om jag får lägga hand på huset.
Men om jag kunde komma med en balja med bruk och säga "here my boy, sätt igång" ,ja do vore mycket vunnet.😅
 
  • Kalkstensgrund av en trävilla med murade stenar där fogarna behöver underhåll, med en stege lutad mot den gula träfasaden och en trädörr på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kalkstensgrund på gammalt trähus med lösa fogar som behöver renoveras. Stora, stabila kalkstenar med synliga skador och skuggor på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en kalkstensgrund med sliten fog på ett trähus, där fogarna delvis saknas eller har spruckit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort cementen ersätt med ett mjukt kalkbruk.
Laga samma med samma missade den förra som var på muren. Om man inte har samma ta mjukare.

Exempelvis:
https://www.bauhaus.se/kalkbruk-fin...eI5QpPnjdoApxWLSO5PaH-S7pDL7w64gaAgm6EALw_wcB

eller motsvarande.

Då det är kalksten och inte tegel så får du tabort den hårda cementfogen mekaniskt, använd inte syratvätt eller liknande då går det illa. Borde gå rätt lätt utifrån vad som syns på bilderna.

Det du inte tar bort nu kommer ramla ner tillsammans med bitar av stenarna och gammal puts pö om pö.
 
  • Gilla
umk74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.