Hej!

Jag skulle vilja snygga till ytan längst ner i mina portsmygar. Det är Leca-block följt av cellplastisolering och en mineritskova längst ut. Jag är medveten om att jag kommer behöva skära till isolering lite då de inte riktigt livar med blocket.

Jag skulle vilja få en jämn fin yta men samtidigt så tunn som möjligt.

Tacksam för hjälp med val av produkt och hur man går tillväga!
 
  • Betonghörn med skadad isolering, grus och en bilskymt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Jag hade tagit bort lite isolering, så isoleringen är nån cm kortare än lecablocken.

Satt dit ett putsnät, som täcker både isolering och lecablock. Putsat med cementbruk a om du tror det är fuktutsatt, är det lite mer skyddat kan nog putsbruk b gå också. Det är lite sisådär att putsa på cellplast, det är risk att det spricker om t.ex. En fotboll träffar ytan.

"Björn bygger bo" på finjas kanal på youtube har en hel del tips för putsning generellt, och man ser lite med konsistens, hut man ska fukta, och får lite tips om tid mellan blandning av putsen med mera, och när det är dags att bearbeta ytan så den får rätt finish.

Jag hade lagt på två lager, där varje lag ska vara <1cm. Så när man lägger på första lagret är det ok om nätet syns igenom.

Har man inte riktigt rätt material för att fästa putsnätet brukar jag använda mig av rostfri skruv, och klippa av nätet i närheten av skruven, och tvinna den delen runt skruven lite, så nätet sitter fast lite i skurven. Det kommer fästa mot blocket av putsen när det härdat i alla fall.

Det blir ju ca 2cm om man använder den typen av puts i två lager, lite mindre om man gör den lite tunnare. Om det är för tjockt för dig hade jag först kapat bort lite ur lecablocket med en vinkelslip med diamantskiva (varning för damm), så man i alla fall får ett bra lager puts.

Vill minnas att STO har tunnputs, men muraren som jag brukar rådfråga föredrar tjockputs så jag har aldrig testat tunnputs.
 
Stort tack för ett snabbt och.m bra svar och ursäkta min sena respons!

Ditt förslag låter som ett intressant alternativ. Dock är blocken redan mer eller mindre exakt i nivå med väggarna (smygarna) så det blir att kap ur dem lite i sådana fall.

Jag funderar över på ett alternativ med att limma en bit mineritskova över enbart cellplasten och hitta något lämpligt bruk för att i princip bara fylla ut håligheterna i lecan för att det i princip inte ska bygga ut något. Är det en bra idé tro? Fungerar cementputs A till det?

Änden på blocket är ju delvis ”slammat” som syns på bilden. Antar att det är gjort med samma bruk som de fästes med mot plattan.
 
Jag sitter nu och läser igenom diverse trådar här på forumet om putsning/slammig Vilken djungel!

De flesta trådar handlar om stödmurar eller socklar.

Jag har bara ändarna på två lecablock i min garageportsöppning att snygga till så det inte ser halvfärdigt ut. Jag söker således en enkel lösning med ett så tunt lager som möjligt.

Jag är riktigt frestad att bara blanda en skvätt murbruk B som blev över från murningen och smeta över men jag avvaktar en stund till på tips!
 
C
Är det meningen att ändträet i syllen skall vara exponerat så där i dörrhålet? Jag ser ingen smyg?

Om du vill bygga minimalt från kanten på blocket skulle jag skära bort lite av frigoliten och skruva dit en bit sockelskiva som täcker kanten på isoleringen. Sen putsa blocket tunt med cementbruk.
 
C cpalm skrev:
Är det meningen att ändträet i syllen skall vara exponerat så där i dörrhålet? Jag ser ingen smyg?

Om du vill bygga minimalt från kanten på blocket skulle jag skära bort lite av frigoliten och skruva dit en bit sockelskiva som täcker kanten på isoleringen. Sen putsa blocket tunt med cementbruk.
Tack för svar!

Jag har plåtsmygar som ligger och väntar på montering som täcker allt trä.

Ja, en bit mineritskiva för att täcka isoleringen Har jag funderat på. Frågan är hur man fäster den bäst. Du säger skruva?

Har du något förslag på lämpligt bruk för ett tunt lager på lecan?
 
C
Ta vanligt cementbruk A 0-2 mm. Inga krusiduller.
Ja, jag tänker att man drar i ett par sådana isoleringsplugg och skruvar. Men alla sätt är väl bra utom de dåliga. Funkar nog perfekt med lite PL400 också. Det är ju bara en liten passbit.
 
C cpalm skrev:
Ta vanligt cementbruk A 0-2 mm. Inga krusiduller.
Ja, jag tänker att man drar i ett par sådana isoleringsplugg och skruvar. Men alla sätt är väl bra utom de dåliga. Funkar nog perfekt med lite PL400 också. Det är ju bara en liten passbit.
Tack för det! Ja passbiten löser jag på något vis.

Jag har cementbruk B över sen jag fäste blocken i plattan. Fungerar det också?
 
C
A Amrich skrev:
Jag har cementbruk B över sen jag fäste blocken i plattan. Fungerar det också?
Funkar nog perfekt. Det blir väl inte så blött där antar jag(?)
 
C cpalm skrev:
Funkar nog perfekt. Det blir väl inte så blött där antar jag(?)
Okej! Nje, det är ju utomhus och det är klart att regn kommer åt om det blåser. Hur känsligt är B-bruk för blöta då?
 
C
A Amrich skrev:
Hur känsligt är B-bruk för blöta då?
Det är inte det att bruket i sig är känsligt för vatten, men det suger lite mer än rent cementbruk och därmed större risk för frostsprängning. Men jag tror inte det är ett praktiskt problem när det är så där skyddat.
 
C cpalm skrev:
Det är inte det att bruket i sig är känsligt för vatten, men det suger lite mer än rent cementbruk och därmed större risk för frostsprängning. Men jag tror inte det är ett praktiskt problem när det är så där skyddat.
Tack, då förstår jag! Då blir det en passbit av mineritskiva på isolering och sen ett tunt lager cementbruk B på blockens ändar. Stort tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.