Tagit ner stommarna i köket; och på sina delar finns det gammalt bruk som jag gärna stryker på över resterande delar också. Vad bör jag köpa?

Följdfråga. Detta ska sen målas, hur står sig bruket + lämplig färg som ensamt skydd bakom diskho? Under bruket finns tegel.

Tack!

/Olof
 
  • 20130502_110053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20130502_104543.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Möjligtvis någon som har en bra idé hur man får till liknande struktur med någon typ av spackel istället för bruk? Skulle gipsputs (spackel) vara aktuellt?
 
C-bruk 1mm som du stryker på med stålbrätte och sedan filtar brukar vara det enklaste inomhus. Sedan målar du med en högblank väggfärg (akrylat eller latex t.ex) så har du ett hyffsat skydd mot vatten.

Strukturen går endast att få till med putsbruk då det är kornstorleken som styr. Gipsbruk och husfix är för finkornigt tyvärr. Dock kan du använda de och sedan blanda in sand eller träspån i färgen för att efterlikna den putsade strukturen.
 
Testade lite c-bruk men jag tyckte det fäste rätt dåligt. Glömde nämna att väggen och underlaget är av varierande karaktär; så där är puts, lite tegel, lite gips samt kakelfix. Får prova igen.

Det går inte blanda i lite c-bruk eller sand tillsammans med gipsbruket? För att få få fram mer struktur?
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneOlofsson
  • Laddar…
HSV1 skrev:
Testade lite c-bruk men jag tyckte det fäste rätt dåligt. Glömde nämna att väggen och underlaget är av varierande karaktär; så där är puts, lite tegel, lite gips samt kakelfix. Får prova igen.

Det går inte blanda i lite c-bruk eller sand tillsammans med gipsbruket? För att få få fram mer struktur?
Rengör och förvattna väggen innan du putsar så bör det fästa på de underlagen. Hade inte blandat något i gripsbruket då det kan påverka om det fäster ordentligt, blanda då hellre i färgen.
 
Jag kunde inte låta bli att blanda i lite c-bruk i gipsbruket. 1 del vatten, 1 del gipsbruk, 1 knapp del c-bruk fäste fint och strukturen är mot hållet jag söker; måste ju gå att köra vidare med det?? Sen bara måla på med lämplig färg. Många nämner silikat? Men vad jag vet om silikat så är det till för att andas ut fukt; och inget Direktskydd mot vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.