Har upptäckt en gammal spricka i murstocken när jag tog bort en gipsvägg. Att det ska vara kslkbruk i putsen råder det inget tvivel om - frågan är om jag ska trycka in något annat mellan tegelstenar där sorickan är som bredast (ca 1-1.5 cm).
Har läst att det finns fogmassor på tub för detta - men är osäker på om det är så smart i en murstick som används för eldning (vedspis på vintern).
Sprickan går vid sidan om rök och immkanaler - så tätheten är inte ett problem i detta fall.
Vertikal spricka i en murstock med synligt tegel och puts, omgiven av kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Se det ut så där så måste det ju bero på nåt......jag skulle nog skala bort övrig puts och se om sprickan går genom stenar också. Eller är det nån annan slags "skarv" där?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Se det ut så där så måste det ju bero på nåt......jag skulle nog skala bort övrig puts och se om sprickan går genom stenar också. Eller är det nån annan slags "skarv" där?
Mm. Min tanke också - förmodligen beror det på att de bytte rör till gatan för många år sedan och då grävde ner sig under huset vid den väggen för att koppla på - förmodligen fyllde igen på fel sätt och fick en sättning (30 år sen..) på andra sidan väggen syns inte sprickan - vi har bott där i 12 år så det är gamla synder..
Jag ska knacka bort mer så jag kan se hur illa det är...
 
Har knackat ner längs sprickan nu. Det är en naturlig rak springa - inga murstenar som är spruckna.
Planen blir nu att borsta och vattna - sen peta in nytt kalkbruk och putsa!
 
Bild nedan på frilaggd spricka
 
  • Vertikal spricka i vit putsad vägg som exponerar underliggande tegel och murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast om ingen sten är sprucken så måste det ju vara nåt extra påmurat själva primära stocken? Annars ligger ju stenen i förband.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast om ingen sten är sprucken så måste det ju vara nåt extra påmurat själva primära stocken? Annars ligger ju stenen i förband.
Rätt iaktaget - såvida de inte murat murstocken separat vid bygget 1939 så måste vänstra sidan murats upp senare - syns dock inte på några av originalritningarna.. men hela väggen är bärande. Det kanske har slagitd upp en dörr där nån gång i tidernas begynnelse som senare sattes igen..
Hur som hälst - problemet är nu löst (blev Weber 148 Hudrauliskt kalkbruk)
 
  • Renoverad vägg med ojämn puts och synlig lagning, exponerad trästolpe och rörinstallationer mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.