"Newbie" på det här synnerligen intressanta och värdefulla forumet. Hoppas på lite hjälp innan jag kontaktar de fåtal bolag som utfärdar byggfelsförsäkringar. Har sökt i forumet men hittar inte något som passar in på min fråga

Bakgrund: befintligt hus ska byggas till. Tillbyggnad sker med källare och 1,5 våning (lika bef hus). I samband med tillbyggnad kommer det att utföras en del underhåll på det gamla befintliga huset (typ: dränering, byte av fönster, omläggning av tak). Dessutom kommer tillbyggnaden medföra en nödvändig flytt av badrum från ena sidan av det befintliga huset till andra sidan av det befintliga huset = ombyggnad?

En entreprenör kommer få stå för hela rasket (ev kommer grävare anlitas separat).

Nu till frågeställningen: I samband med att jag begär in offert för byggfelsförsäkringen (krävs av kommunen) undrar jag vad jag ska ange för kostnad på projektet? Ska jag endast ange det som rör själva tillbyggnaden (betongplatta, källarväggar, bjälklag, stommar, in- och ytterväggar, tak och el) eller ska jag även ta med kostnader som rör befintligt hus t ex fönsterbyten, dränering, flytt av bad etc etc?

Jag har förstått, efter att ha läst ett antal trådar här på forumet, att de fåtal försäkringsbolag som utfärdar dessa försäkringar baserar premien på byggkostnaden, gärna räknar högt och inte drar sig för att äska mer pengar av oss konsumenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.